Här växer frustrationen över dålig uppkoppling

Sedan höst­terminen har Brönjaskolan i Sävast haft ­problem med internetuppkopplingen som innebär att under­visningen för 90 elever påverkas negativt. Nu är frustrationen stor bland lärarna.

Har fått nog. Helene Rahm och Susanne Lindgren, lärare vid Brönjaskolan i Sävast, är frustrerade över att problemen med internetuppkopplingen aldrig åtgärdas. Eleverna drabbas när den webbaserade uindervisningen inte fungerar.

Har fått nog. Helene Rahm och Susanne Lindgren, lärare vid Brönjaskolan i Sävast, är frustrerade över att problemen med internetuppkopplingen aldrig åtgärdas. Eleverna drabbas när den webbaserade uindervisningen inte fungerar.

Foto: Stellan Mäki

Boden2016-02-13 08:00

Sedan tre år bedrivs en så kallad En till en-undervisning vid Brönjaskolan vilket innebär att högstadieeleverna får låna datorer från skolan och att det i undervisningen används webbaserade läromedel. Det kräver en ständig internetuppkoppling för att undervisningen ska fungera.

Vid Brönjaskolan går 90 stycken sjundeklassarna i en separat byggnad och där har det varit stora problem med tekniken under hela läsåret. Personalen beskriver internetuppkopplingen som instabil och oförutsägbar.

Det finns dåliga dagar och mindre dåliga dagar.

– Vi är väldigt beroende av att det ska fungera. Dels när det gäller läromedel men även när vi ska visa filmer i undervisningssyfte för eleverna, säger läraren Helene Rahm.

Personalen har vid ett flertal tillfällen påtalat problemen för Bodens kommun och för IT-konsultföretaget Atea som är anlitad av kommunen som leverantör och supportansvarig.

– De har varit här och tittat och bland annat sagt att det är för få accesspunkter. Sedan har andra kommit hit och sagt att acesspunkterna sitter för tätt, så vi har fått olika besked om vad som orsakar problemet, säger Helene Rahm.

Personalen är i nuläget ointresserad av anledningen till problemet. De vill se att det åtgärdas.

Från Atea är beskedet att lärarna ska göra en felanmälan varje gång de upplever att internetuppkopplingen inte levererar som förväntat.

– Då måste vi ha en heltidstjänst bara för det, för det händer hela tiden, säger läraren Susanne Lindgren.

Felanmälningar ska göras via webben men det går inte eftersom internetuppkopplingen oftast inte fungerar.

– Sedan i augusti har jag aldrig haft en lektion när alla elever haft internet samtidigt. Det har aldrig hänt. På en klass med 20 elever så kanske 10 har internet. Ibland är det ingen som har det, säger Susanne Lindgren.

Tanken med en till en-undervisning och webbaserade läromedel är bland annat att minimera pappersanvändningen. Någor man kommit långt med vid Brönjaskolan där man håller på att fasa ut alla fysiska läromedel.

Men när tekniken inte vill vara med så känner personalen att de står bakbundna. Frustrationen är märkbar.

– Det här är verkligen inte effektivt, det får helt enkelt inte vara så här. Hade det här varit en arbetsplats med enbart vuxna så hade det inte sett ut så här, säger Susanne Lindgren.

Datorsatsningen i Boden

Från och med läsåret 2013/2014 så får alla som börjar årskurs 7 låna en bärbar dator under studietiden.

Datorn är personlig och ska tillsammans med tillhörande programvara vara ett läromedel under studietiden.

Digital kompetens, det vill säga att kunna använda modern teknik i sitt dagliga liv i skolan, på fritiden och arbetet är i dag och i framtiden en nödvändig färdighet.

Utbildningsförvaltningen vid Bodens kommun har som ambition att skapa möjligheter för alla elever till en god digital kompetens genom att ha en bra tillgång till modern teknik.

Källa: Bodens kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om