2019 fakturerades över 280 000 kronor för olika kontakter som hälsocentralens patienter tagit med diverse digitala nätdoktorer. Under 2020 steg kostnaden till nära 700 000 kronor och det innebär störst ökningen av alla länets vårdcentraler.
– Jag tycker det är fruktansvärda pengar som vi hade behövt för oss och våra patienter. Det är tråkigt att det blöder pengar, säger Erna Holmgren.
Jämförelsevis ökade Sandens hälsocentrals kostnader med 29 procent till 471 925 kronor. Erna Holmgren har inget säkert svar på varför ökningen är så stor just på Björknäs, men det kan delvis förklaras med hopslagningen med Erikslunds hälsocentral förra året då antalet inskrivna patienter ökade 5 200 personer, en dryg tredjedel.
Snittkostnaden på 43 kronor är inte lika hög som i centrala Luleå eller Kiruna, där den är 50-80 kronor, men högt över glesbygdskommunerna där många betalar 20-30 kronor per inskriven patient.
Ett argument för nätläkarna är att de avlastar vården och att det skulle bli ännu dyrare om de besökte vårdcentralen. Ser du inte att det har några fördelar?
– Problemet är att vi inte har insyn i vem som söker vård och vilken hjälp de får. Vi får inte information utan vet bara att de här pengarna gått från vår vårdpeng, och våra ekonomer redovisar hur många tusen vi förlorat varje månad. Att pengarna flödar på det här sättet tror jag nog inte gemene man har koll på.
Hon sticker dock inte under stolen med regionens digitaliseringsarbete kan förbättras.
– Det kan vara så utifrån tillgänglighet att flertalet personer ringer oss och inte kommer fram. Då vill man åtgärda det snabbt och kontaktar en annan doktor. Men vi ser att de ändå kommer tillbaka till oss och det blir ett onödigt moment.
Från i sommar ska det bli möjligt att få kontakt med sin egen vårdcentral direkt via Digitalen och Erna Holmgren hoppas att det även ska göra att telefonkön lättar, för de som inte har smarta mobiltelefoner och annat.
– I och med att det blir en kostnad och att folk ändå hänvisas till oss så ser jag det bara som en förlust. Personer i Norrbotten kan både ringa Vårdguiden 1177 och chatta med Digitalen, det är så många olika ingångar så jag tror att det är bättre att hänvisas till ett ställe. Nu är man överallt.