Haparandabanan försenas inte

Pengarna räcker.
Byggstarten av Haparandabanan påbörjas 2006 som planerat.
Sträckan Boden?Kalix är först ut och kommunalrådet Olle Lindström är mer än nöjd.
? Det är jätteroligt att det kommer igång, säger han.

BODEN2005-10-21 06:30
I går kunde då äntligen Banverket slå hål på farhågorna för att Haparandabanans byggstart ska försenas på grund av stormen Gudrun. I den pågående budgetprocessen kämpar Banverket med att skapa ekonomiska möjligheter för att påbörja bygget under 2006 som planerat. Banverkets regionchef, Björn Svanberg hoppar högt av glädje.<br>&nbsp;? Det här är jättebra. Det är alltid viktigt att komma igång med projekt för ifall det kommer besparingar så är det alltid projekt som inte påbörjats som man sparar på, säger han.<br>Andra projekt får vänta<br>För att klara byggstarten får andra projekt stå åt sidan ett tag. I det här fallet är det frågan om en spårupprustning mellan Vännäs och Bastuträsk som förskjuts ett år och ger drygt 60 miljoner kronor. Det finns även vissa byggprojekt som genomförts till en lägre kostnad än beräknat. Under 2006 har Banverket budgeterat drygt 120 miljoner kronor för byggnationen av järnvägen. 2007 är det frågan om 500 miljoner kronor och 2008 handlar det om 800 miljoner. Totalt kostar Haparandabanan 2,7 miljarder kronor.<br>Först ut är som sagt den befintliga banan mellan Boden och Kalix, därefter påbörjas arbetet med en ny järnväg mellan Kalix och Haparanda. Banverket måste också göra vissa investeringar på sträckan via Morjärv?Karungi? Haparanda för att tyngre gods ska kunna köras där under tiden den nya sträckan mellan Kalix och Haparanda färdigställs. Järnvägen mellan Karungi och Haparanda stängs också då den nya sträckan tas i bruk. Trafikstarten blir som planerat 2011.<br>Bodens kommunalråd Olle Lindström (m) är även han glad över att byggstarten kommer igång som det var planerat från allra första början.<br>&nbsp;? Haparandabanan återupprättar Boden som järnvägsknutpunkt åt alla håll vilket är otroligt viktigt, säger han.<br>?Gagnar företag?<br>Tidigare i veckan befann sig Olle Lindström på ett Internationellt transportseminarium i Haparanda. Där fick deltagarna se vilka otroliga godsflöden som kunde ta sig fram.<br>&nbsp;? Det här gagnar företag som Outokumpu i Torneå när deras produktion ökar. Företaget levererar produkter till Avesta polarit och i dagsläget skickar de två till fyra tågset per vecka, men det finns ett behov av att mångdubbla antalet tågset, säger Olle Lindström.<br>Seminariedeltagarna fick även se hur spårväxlaren fungerar. Enligt Lindström skiljer sig spårvidden mellan Finland och Sverige och att lasta om tågen kostar både tid och pengar. Med spårväxlaren går det betydligt snabbare att köra över gränsen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om