Det svaret skulle han behöva. Ersättningskraven för arbeten utförda före beslutet om rekonstruktion betalas nu inte av Northland, i vart fall har inte Wikströms schaktmaskiner fått de 2.365.000 kronor företaget väntar på. Därtill inväntar hans företag pengar från en underentreprenör.
- Jag har för min del betalat alla mina underentreprenörer. Det är jag som har affärer med Northland och de andra ska inte drabbas.
Scenario
Utebliven betalning utgör en stor smäll för hans företag samtidigt som det nu är ont om jobb. Michael Wikström säger emellertid att han tror att rekonstruktionen ros i land så att Northland resources blir ett fungerande gruvbolag. Samtidigt är det fel att de som beredde väg för detta inte får betalt.
Om det blir konkurs för Northland så finns det likväl stora tillgångar så någon kommer att driva vidare, tror han. Michael Wikström tror att hans företag även i ett sådant läge får igen pengar. Till skillnad mot utfallet i många konkurser bedöms tillgångarna i Northland vara av den storleken att det kan gå så.
Wikströms schaktmaskiner lämnade pris på förflyttningen av mark när gruvområdet skulle skapas. På slutet fick han napp i form av uppdrag flera månader med en damm, innebärande skiftarbete och intäkter motsvarande 20 miljoner kronor. Det är sista betalningen han inte fått.
Han uttrycker förvåning över att Northland utförde jobb det inte var bråttom med.
- Min egen åsikt är att de på så vis tog större kostnader än de borde gjort.
Noggrant
Däremot var Northland noga med kostnadskontrollen i sig.
- Jag har varit delaktig i Kiruna med verket KK4 och i Boliden 36-projektet. Bägge har överskridit sina budgetar. Sådana här gånger är det så stora pengar i omlopp så det är svårt. Det kändes som om Northland hade större kontroll på pengarna.
Hade inte Wikströms genomfört dammarbetena, och om slutförandet av andra projekt uteblivit innan likviditetsproblemen visade sig, skulle utsikterna till gruvdrift varit sämre än vad de är. Det är därför möjligt att Northland kände till problemen tidigare än vad som gjorts känt, funderar Michael Wikström.
- Det är nog lättare komma in i en rekonstruktion när malmen redan är på väg till båten.