Hämtar inte ut slutbetyg

38 procent av gymnasieeleverna plockar inte ut något slutbetyg.
Orsakerna kan vara taktiskt val och ökade krav på de praktiska programmen.
Barn- och utbildningsnämnden accepterar inte siffrorna. Nu ska åtgärder sättas in.

BODEN2006-02-25 06:30
Gymnasiechefen Ulf von Sydow är inte särskilt oroad över att bara 62 procent av gymnasieeleverna fullföljer sin utbildning. Så har det sett ut de senaste åren i Boden.<br>Riksgenomsnittet ligger på 75 procent. <br>&nbsp;? Eleven har möjlighet att i stället för slutbetyget ta ut ett samlat betygsdokument och sedan återkomma till gymnasieskolan och höja sitt betyg och på så sätt få ett bättre slutbetyg, säger Ulf von Sydow.<br>Han berättar att det ser lite olika ut mellan kommunerna.<br>&nbsp;? Av tradition har man i Boden valt att ta ut ett samlat betygsdokument och sedan återkomma och tentera av kursen. Det är elevernas egna val. Det är inte ett dåligt betyg på skolan för att man inte lyckas få igenom elever. Det handlar om ett taktiskt val. Tittar man på betygsstatistik och jämför Björknässkolan med nationell statistik så har vi bra kvalité, säger Ulf von Sydow.<br>Arbetar direkt<br>Det är framför allt på de praktiska programmen som eleverna inte plockar ut något slutbetyg. <br>&nbsp;? Dagens system öppnar för taktiska val eftersom eleverna inte har samma möjlighet som på universitetet att göra om en tenta under studietiden, säger Rigmor Åström (m).<br>Bosse Strömbäck (v), ordförande i barn- och utbildningsnämnden, menar att många elever vid de praktiska programmen kanske går direkt från gymnasiet till ett arbete och då spelar inte slutbetyget så stor roll. <br>Viktig teori<br>De som går vid ett yrkesförberedande program ska klara målen i kärnämnena.<br>&nbsp;? Vare sig du går på naturprogrammet eller omvårdnadsprogrammet så ska du klara samma matematik A med samma målbild. Här finns det också olika motivation bland eleverna. Elever som går ett yrkesförberedande program kanske inte känner motivation att satsa på de teoretiska ämnena. Det är något som många gymnasieskolor arbetar med: att få eleverna att förstå att de teoretiska ämnena är viktiga även om du går på ett yrkesförberedande program, säger Ulf von Sydow.<br>?Minska klasstorlekarna?<br>Jan Lindberg, Lärarnas riksförbund, arbetar vid Björknässkolan. Han tycker inte statistiken över hur många som plockar ut sitt slutbetyg säger något om kvalitén på skolan.<br>&nbsp;? Det finns undersökningar som visar att de elever som gått här klarar sig bra på universitetet. Jag tror man ska titta längre ner i åldrarna. 20 procent går ut årskurs nio utan fullständiga betyg. Redan där är förutsättningarna att lyckas på gymnasiet dåliga. Politikerna borde minska klasstorlekarna i årskurs ett till sex och man kan också ställa frågan om vi ställer för höga krav på teoretiska kunskaperna i de praktiska utbildningarna, säger Jan Lindberg.<br>Många har svårt<br>&nbsp;? Många väljer en praktisk utbildning för att de tror att det är lättare. Många elever har det svårt. Om läraren inte sänker nivån så skolkar eleven istället. Sedan är det nog inte många som orkar läsa om, säger Josefin Lindberg och Josefine Nyström som pluggar vid hotell- och restaurangprogrammet.<br><br>lars-henrik.andersson@kuriren.com<br>0921/530 93
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om