Green Cargo ändrar sig

Green Cargo har svårt att bestämma sig.
Förslaget att sparka 18 av 20 bangårdsarbetare i Boden är inte aktuellt, enligt uppgifter till Norrbottens-Kuriren.
? Jag vill inte kommentera det, säger presschefen Mats Hollander.

BODEN2004-03-29 06:30
Det var vid 19.30-tiden i onsdags förra veckan som Lennart Blomqvist, facklig företrädare för de i Boden, fick ett mejl av ledningen.<br>I det stod att de varslar 18 av 20 bangårdsarbetare. Verksamheten flyttas till Luleå där regionchefen Lennart Karlsson arbetar.<br>Så såg Green Cargos huvudförslag ut när det presenterades. Enligt uppgifter har bolaget nu gjort en kovändning.<br>Kompromiss på gång<br>Någon form av kompromiss talas det om. Mats Hollander vill inte uttala sig innan förhandlingarna som startar i dag.<br> ? Vi tittar på olika förslag. Men vårt huvudförslag är att flytta bangårdsverksamheten till Luleå. Men det är ingenting som är bestämt. Vi får se vad som händer, säger Mats Hollander.<br>Han fortsätter:<br> ? Sedan vill vi inte föra någon förhandling i media.<br>De flesta bangårdsarbetarna i Boden har över 30 år i tjänsten. Förra veckan var stämningen tryckt bland personalen.<br>1993 satsade Banverket 100 miljoner kronor på att bygga ut bangården i Boden och underlätta för godstågen.<br>Mats Hollander vill heller inte säga något om vad som talar för Boden eller Luleå. Han säger dock att bolaget är tvunget att göra dessa effektiviseringar.<br>19,6 miljoner kronor ska Green Cargo spara.<br>Leif Blomqvist har tagit fram ett nytt förslag som han ska presentera för ledningen.<br>Godtas det sparar man ytterligare drygt 1,7 miljoner kronor. Han har sagt att om det är ekonomin som styr, så är hans förslag det mest lämpliga.<br>Bas för lokförare<br>Förslaget går ut på att Green Cargo flyttar bangårdstjänsten och administrationen till Boden.<br>Från 1988?2004 har bangårdspersonalen reducerats från 81 till 20 anställda. Om ledningens huvudförslag går igenom finns det endast två arbeten kvar i framtiden.<br>Enligt Mats Hollander beräknas förhandlingarna pågå i tre timmar. Han säger att Bengt Fors, divisionschef för tågproduktionen, har sagt till honom att arbetsgruppen jobbat på bra.<br>I över en månad har de tillsammans med facket suttit och diskuterat vad för nedskärningar som måste genomföras.<br>Något som däremot är klart är att Boden blir bas för lokförare eftersom järnvägsstationen ligger bäst till ur åksynpunkt.<br>Även kommunalrådet Olle Lindström (m) har reagerat på Green Cargos planer att flytta bangårdspersonalen till Luleå och vänsterpartiets Rasmus Joneland i Boden vill att bolaget lägger alla papper på bordet.<br><br>jonas.ottosson@kuriren.com<br>0921/539 10
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om