Glesbygdsbor vill kassera Brevgirot

Kritiken är entydig mot nya Brevgirot med kassaservice inom glesbygden. -  Ett ren och skär Stockholmsprodukt, bedömer Kenneth Rönnbäck, Lakaträsk, efter fem månaders prövotid. Bodens kommun anser att systemet är dyrt och besvärligt.

TUMMEN NER. Efter fem månaders prövotid gör Kenneth Rönnbäck, Lakaträsk, fortfarande tummen ner för Brevgirot.

TUMMEN NER. Efter fem månaders prövotid gör Kenneth Rönnbäck, Lakaträsk, fortfarande tummen ner för Brevgirot.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-04-29 06:00
Kuriren berättade i december om ersättningen för Svensk Kassaservice, Brevgirot. Två glesbygdsbor i Lakaträskbygden skrädde inte orden om avigsidorna.Ytterligare en spik i kistan för glesbygden, ansåg Kenneth Rönnbäck som engagerat sig i frågan.Inom ytterligare dryga 24 områden i Norrbotten finns Brevgirot. Dessutom sattes en form av betalservicestationer upp i butiker på sex orter.Kommunchefen i Boden, Håkan Hansi, skriver till länsstyrelsen i ärendet.-  Vår uppfattning är tydlig. Det har blivit mycket stora förändringar för invånarna i Lakaträsk och övriga inom område 15, säger han. De nya systemen är besvärliga, dyra och tar lång tid. Detta skapar stora problem för invånarna.Område 15 omfattar en utvidgad del av Edeforsbygden, kan man säga. Gunnarsbyn utgör eget område.Upphandlade
PTS, Post- och Telestyrelsen, var den myndighet som på uppdrag av regeringen upphandlade de nya betaltjänsterna för glesbygden. Den fortfarande starkt kritiske Kenneth Rönnbäck har varit i kontakt med PTS.-  De tvår sina händer och säger att de har slutfört sitt uppdrag och att andra får ta över. Han har på Lakaträsk byalags vägnar varit i kontakt med länsstyrelsen och Bodens kommun. -  Jag hoppas att ärendet inte går i långbänk. Sammanställning först i december? Oh, herregud!Gången är nämligen sådan att berörda länsstyrelser ska bevaka och följa upp hur systemet fungerar och påtala brister. Länsstyrelsen i Dalarna är sedan samordnare mot regeringen och det arbetet slutförs i december.Angelica Nilsson är handläggare på länsstyrelsen i Norrbotten.-  Det låter ju som att det inte fungerar så bra, summerar hon intrycken. Många tar upp kontanthanteringen. Man får ut pengar men det tar lång tid och är besvärligt. Även företagarna har bekymmer.Eventuellt förs ärendet så småningom upp på länsledningsnivå.
Kuponginlösen och Ica-banken står bakom Brevgirot som anlitar Postens lantbrevbärare för tjänsterna. Brevgirot vann den upphandling som PTS genomförde. Tidigare systemet med lantbrevbärare medgav uttag av 2.000 kronor per dag direkt från lantbrevbäraren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om