Det handlar om den drygt 15 mil långa sträckan mellan Boden och Bastuträsk som har varit i dåligt skick. Tåg som passerat där har fått köra med reducerad hastighet. Det har ställt till det såväl för godstrafiken som persontågen. Efter sommaren kommer tre av fyra etapper att vara avklarade.
– Förra sommaren rustade vi den första etappen, Boden södra till Älvsbyn. Där har man fått köra med normal hastighet, men på de övriga tre sträckorna som är kvar har hastigheten varit nedsatt, säger Per Lindmark, projektledare på Trafikverket.
Sedan tidigare fanns beslut om att etapp två, Älvsbyn- Storblåliden, ska göras i sommar.
I sista stund blev det klart att även etapp fyra ska genomföras.
Per Lindmark har tidigare sagt till Kuriren att den sista mars är senaste datum för besked, eftersom det krävs planeringstid för att kunna genomföra ett sådant stort projekt. Trafikverkets beslut blev offentligt den 31 mars.
– Arbetena kommer att ske parallellt på de båda etapperna och pågå veckorna 30 till 40. Vi byter 840 meter räls per natt per etapp, varje natt kommer 150 personer att jobba där, säger Per Lindmark.
Etapperna ser ut så här: 1. Boden södra- Älvsbyn, klar. 2. Älvsbyn- Storblåliden 44, 6 kilometer, görs i sommar. 4. Träskholm- Bastuträsk 43, 5 kilometer, görs i sommar. 3. Storblåliden- Träskholm, rustas 2017.
– Om vi får pengar gör vi den sista då, men det räknar vi med.