Gatsten trafikfara

Den nya rondellen vid Erikslund i Boden har blivit en säkerhetsrisk för trailerförare. Gatstenen släpper när lastbilen kliver upp på trottoaren för att ta sig förbi. Nu ska Vägverket se över rondellen.

Stenröse. Gatstenarna slits upp vid den nya rondellen som knyter ihop Garnisionsvägen och Gamla lulevägen i Boden. Den är för snäv för lastbilar med trailer och förare måste köra omvägar för att inte däcken och rondellen ska förstöras.

Stenröse. Gatstenarna slits upp vid den nya rondellen som knyter ihop Garnisionsvägen och Gamla lulevägen i Boden. Den är för snäv för lastbilar med trailer och förare måste köra omvägar för att inte däcken och rondellen ska förstöras.

Foto:

Boden2009-07-14 06:00
Manhemsrondellen som knyter ihop Garnisionsgatan, Gamla lulevägen och Svedjebergsleden stod klar förra hösten, nu håller den på att falla isär.Cirkulationsplatsen byggdes snäv för att hastigheten i korsningen skulle sänkas och cyklister och gående skulle känna sig säkra. Men vägen är en av Bodens tyngst trafikerade och lastbilar med trailersläp tar sig inte förbi utan att lastbilsdäcken och rondellens gatstenar förstörs. - Det är väl inte meningen att man ska köra sönder däcken bara för att man har en viss sorts fordon, säger Martin Blom, maskintrailerförare för Wesab i Boden.Kan inte svänga
De har sitt garage på Torpgärdans industriområde och har nyligen börjat köra över Luleå i stället för Smedsbyn när de ska till Haparanda. Rondellen förstör däckens slitbanor. - Den skulle behöva vara ungefär dubbelt så stor, när det är så mycket tung trafik. De måste göra någonting om det ska fungera, säger han.Att svänga höger eller vänster i cirkulationsplatsen för att ta sig mot väg 97 och Jokkmokk är inte att tala om när Martin Blom kör sin 21 meter långa fyraxliga trailer från Brändkläppens soptipp eller garaget. - Då har man sönder rondellen, eller trailern. Det skulle aldrig gå. Men det är flera lastbilar med trailer som fortfarande svänger höger när de kommer från Brändkläppens soptipp. Då genar släpet och gatstenarna slits upp. När Kuriren besökte rondellen i går, såg vi hur trailerdäcken märkte de lösa gatstenarna med svart gummi.- Det är inte bra för bilarna och då framför allt framdäcken som tar skada av de vassa kantstenarna. I slutänden kan en sådan däckskada leda till en däckexplosion i hög hastighet och det är inte acceptabelt, säger Mats Öhrlund, representant för Norrbottens yrkesförarråd Vägverket ser över
Kenneth Enbom är projektledare på Vägverket och den som ansvarade för planeringen. Han blir förvånad över problemet. - Vi har haft trailrar som har provkört där, det ska gå att ta sig fram.De lösa gatstenarna visar tydligt att det inte går och inom några veckor ska de åtgärda dem och se om de måste bredda rondellen. Kenneth Enbom anser att lastbilsförarna som tycker att det är för trångt att svänga höger, i stället kan köra rakt fram i rondellen och åka över Hermelinsgatan om de ska mot väg 97 och 356.- Ju mer man breddar för att köra de största fordonen, desto sämre blir det för gång- och cykeltrafik. Det är ett dilemma, säger Kenneth Enbom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om