Gasar med gas
Stig-Erik Svensson kopplar en grov slang till bilen, sedan är det bara att gasa. I dubbel bemärkelse. -Hittills fungerar det bra.
Foto:
Nu är det inte så konstigt att Stig-Erik Svensson har en biogasbil privat. Bodens kommun vill gå före i användningen av gasbilar, och ansvarig för kommunala bilparken är Stig-Erik Svensson.Utöver kommunala bilar går en lokalbuss och två sopbilar samt några privatbilar på gas. Sammantaget finns nästan 60 gasbilar inom Boden. -Kommunen har sagt att alla fordon ska gå på förnyelsebara bränslen. Vi har haft elva etanolbilar och ska ha kvar två. Eftersom vi själva gör gas är det logiskt att vi kör på det. Fler gasbilar tillkommer, säger Stig-Erik SvenssonPriset vid macken är 8:75 kronor per kubikmeter gas, lika med 1,1 liter bensin. Ett marknadspris, enligt Stig-Erik Svensson. Gasen är befriad från drivmedelsskatt men belagd med moms. Förbrukningen uppges motsvara den för en vanlig bil, eller lägre.Gastanken finns varierande i bagageutrymmet eller under bilarna. Som reserv finns en vanlig bensintank som rymmer 14 liter. På den kan du ta dig till en mack om gasen tar slut på vägen. Tankvolymen kan variera efter bilmodell. När bilen startas går den på bensin och efter ett tag, vid gassläpp, startar gasdriften.Ingen skillnad jämfört med bensinbil märks under körningen, konstaterar Kurirens test, och enligt Stig-Erik Svensson har gasbilarna hittills tålt kyla bra.Handikapp
Hur pass stor försäljningen av gasbilar kan bli är oklart.-Mackarna en särskild fråga. Nu finns bara en mack, den i Boden. Skulle det finnas i Luleå och Piteå skulle nog fler skaffa gasbilar, säger Daniel Nilsson, bilförsäljare hos Bilkompaniet i Boden. Där säljs gasbilar från Opel och etanolbilar från Saab. Miljön har kommit i ropet, omvittnar Daniel Nilsson.-För ett eller två år sedan var det annorlunda men nu finns ett stort fokus på miljön. Folk vill veta om bilen är miljöklassad och om den funkar i kyla. Detaljer frågar de däremot inte om och fortfarande är utrymme, pris och behov viktigare. Fast många är tveksamma om bilen enbart kan köras på bensin, säger Daniel Nilsson.Kvinnorna verkar mer intresserade än männen av miljöbilar, omvittnar han. Företag kan titta på miljöbilar som ett sätt att profilera sig och eftersom de har en rabatt på förmånsbeskattningen av tjänstebilar, berättar Daniel Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!