Garnisonen invigde jätteinvestering

Bodens garnisons motorområde för 130 miljoner kronor invigdes på måndagen. I nya spolhallen rengörs ett stridsfordon på en kvart i våldsamma vattenkaskader. Pärlan är dock besiktningsgropen med justerbar bredd. Unik i Sverige.

EN STADIG GARNISON. Jan Mörtberg, chef för Bodens garnison, står bredbent och stadigt. Samma gäller garnisonen, inte minst genom nya motorområdet som befäster Norrbotten som betydelsefullt område för Försvaret.

EN STADIG GARNISON. Jan Mörtberg, chef för Bodens garnison, står bredbent och stadigt. Samma gäller garnisonen, inte minst genom nya motorområdet som befäster Norrbotten som betydelsefullt område för Försvaret.

Foto: Roland S Lundström

BODEN2008-11-04 06:00
Kapten Ingvar Björnsson manövrerar försiktigt fram sitt Stridsfordon 90 till den automatiska tvätthallen. Den har en tvättrobot där man via en dataenhet kan ställa in tvättprogram för varje enskild typ av fordon.Den 50-hövdade åskådarskaran utanför hallen ombeds dra sig bakåt när vagnen parkerats på plats. Halldörrarna hålls öppna för demonstrationens skull.Vattnet forsar
Plötsligt dånar vattnet i gång. Från ett stort antal munstycken vräker vattnet ut mot fordonet. Föraren följer tvättprocessen från ett kontrollrum i hallen.Spolhallen finns i två exemplar i Sverige. Däremot är det rörliga golvet i systemstödhallens besiktningsgrop unikt.En besiktningsgrop är en ränna i golvet för att man ska kunna kontrollera fordon underifrån. Men som bekant har fordon olika hjulbredd. Exempelvis klarar inte en bandvagn samma bredd på gropen som en långtradare kräver.Tidigare löste Försvaret detta med ramper som manuellt lades på plats för att justera besiktningsgropen.-  Vi har krökt rygg ända sedan i början på 1980-talet. Nu spar vi kraft och tid eftersom hela golvet rör sig, säger Mats Sundberg, Bodens garnisons främre underhållsstöd, och trycker på en knapp.En 30 meter lång del av golvet på ena sidan gropen börjar oväntat röra på sig. Och gropbredden minskar för bandvagnen som rullar in.Motorområdet ligger på södra sidan av Lule älv, ett stenkast från Hedenbron. Försvaret har sedan tidigare anläggningar här. Jätteinvesteringen har smugit upp i skymundan, i alla fall för oss civilister.Projektet har sitt ursprung i 2004 års försvarsbeslut. Då fanns tre kasernområden i Boden: A8, Ing3/AF1 och I 19/S3, men man ville åstadkomma en förtätning.Samma volymer
Garageområdet söder om älven borde då göras större, gick resonemanget. Detta är nu gjort.-  Volymer och funktioner är samma som på Ing3/AF-1 området, men mycket rationellare. Vi har fått en fantastisk anläggning, sade en glad och nöjd garnisonschef Jan Mörtberg efter att formellt ha fått överta anläggningen från Fortifikationsverket. Vi bygger vidare på den starka garnison som Boden och Arvidsjaur bildar och där vi också ska räkna in Luleå. Kanske på sikt även Umeå. Vi skapar en struktur här som bär mot framtiden.Precis utanför området ligger övningsfältet, vilket medför kortare körtider och miljömässiga besparingar.
w De fyra byggnaderna är på totalt 5.200 kvadratmeter. Här finns spolhall, smörjhall, övnings- och vårdhall samt systemstödhall. Hallarna är 30 meter långa och klarar allt från långtradare till stridsfordon.w Bygget kostar 130 miljoner kronor. Vad som återstår i omdaningen är att anpassa en byggnad i området för mekanikerskolan samt skapa ett logistikcentrum på
I 19:s kasernområde. Omlastningplatsen vid Moråsen lämnas därmed. Totalt satsar Försvaret 350 miljoner på omstruktureringen.w Spolhallen har eget reningsverk och återvinningsgraden på vattnet är 80-95 procent. Ett stridsfordon 90 rengörs på femton minuter, en rejäl tidsbesparing mot tidigare då del av arbetet utfördes manuellt. Rengöringsmunstyckena vräker ut 2.000 liter vatten per minut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om