Fullt på veckopendeln

Persontrafiken på Malmbanan är stadd i ökning. En anledning är veckopendlingen Luleå/Boden-Malmfälten. Till vissa avgångar krävs förhandsbokning för att slippa ståplats.

FULLT. På vissa avgångar kusten-Malmfälten är trycket så hårt att man i princip måste förhandsboka för att få sittplats. Regiontrafiken i länet ökar.

FULLT. På vissa avgångar kusten-Malmfälten är trycket så hårt att man i princip måste förhandsboka för att få sittplats. Regiontrafiken i länet ökar.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2008-04-18 06:00
Tillströmningen av resenärer drabbar främst avgången från Luleå på måndag morgon och tåget från Kiruna på torsdagskvällen. En omfattande pendling till olika projekt i Malmfälten pågår sedan några år tillbaka. Bland annat arbetar gruvbolagen för högtryck och även Banverket har stora projekt, inte minst omläggningen av järnvägen i Kiruna.Malmfälten har blivit en stark motor i Norrbotten och för att klara detta måste kompetens hämtas från andra delar av länet.Fyradagarsvecka
Många pendlar norrut på tidig måndag, gör fyradagarsvecka för att återvända söderut på torsdagskvällen med det sena kvällståget.Dessutom förekommer tidvis under helgerna ett livligt resande med exempelvis idrottsutbyte mellan Malmfälten och kusten.Enligt uppgifter från resenärer har det ökande resandet medfört att man måste reservera plats för att få sitta på tåget. Detta gäller främst måndags- och torsdagspendlarna.Ökning
Stefan Bengtsson, marknads- och försäljningschef för Division Tåg vid Veolia Transport, bekräftar ökat tryck mot regionaltågen.-  Vi använder alla vagnar som vi kan i den trafiken. Just regionala resandet har ökat. Speciellt är pendlingen stor i början och slutet av veckan.För 2007 ligger ökningen för Malmbanans del gällande persontrafiken på 5-10 procent enligt en preliminär bedömning som Stefan Bengtsson gör.-  Vändningen kom i slutet på 2005 och 2006 var ett mycket starkt år med stor ökning. Hösten 2005 vände även trenden för nattågen. -  Människor tycker väl att järnvägen är ett attraktivt transportmedel av miljöskäl. Och de ser även att kvalitén på resandet har förbättrats eftersom att vi satt in renoverade vagnar. Alla är inte färdiga, men när SJ tar över blir ännu fler klara. Något av en ödets ironi.SJ kommer att köra nattågen till övre Norrland och regiontågen i länet från i mitten av juni.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om