Budskapet förmedlades vid en mediaträff i Boden på fredagen. Bakgrunden är en utredning som miljödepartementet beställt av Naturvårdsverket, "Storslagen fjällmiljö", som släpps i juni.
I den finns tydliga signaler om att den fria körningen kan komma att begränsas, enligt Leif Pettersson.
– Utgångspunkten där är en begränsning av skotertrafiken, inte bara med förbudsområden. Och att man i bästa fall ska ha skoterleder, men att många av dessa skulle försvinna, säger han till Kuriren.
– För mig är det jätteviktigt att slå vakt om den fria skoteråkningen där man inte stör, där det inte är nationalpark, inte renskötsel, skogsplantering eller Natura 2000-område, exempelvis.
Busande
Viktig fråga är att stoppa buskörningen som annars ger argument för begränsningar.
– Åtgärder kan vara utbildning och förarbevis. Tyvärr kollas dessa ganska sporadiskt och trafiken måste följas upp bättre av polisen.
Bra leder är en annan fråga.
– Om du har bra leder åker du inte vid sidan om.
Avgift
I dag står kommunerna för skoterleder. Svårt i dessa tider med kommunalt sparande.
– Jag tycker att skotertrafiken själv ska betala lederna via en årliga avgift per skoter, kanske 500 kronor. Sedan kan dessa fördelas ut till kommunerna per ledkilometer. Kontroversiellt? Ja, inte helt enkelt. Men när Snofed pratar på mässor börjar folk fundera, "ja, kanske". Förvånansvärt få säger "aldrig."
Johan Johansson (M), riksdagsledamot, Boden, ansåg sig vara för dåligt insatt för att kunna kommentera.