Trafikverket och andra berörda hade representanter på plats. Bodens kommun ställde upp med tillväxtförvaltningens Jeanette Nilsson, gatuchefen Joakim Kyräs och kommunalrådet Torbjörn Lidberg.
Trafikverket anser i sin utredning att trafikledningssystemet behöver en omfattande modernisering. Trafiken ökar och järnvägsnätet är hårt belastat med kapacitetsbrist.
De åtta centralerna, se faktaruta, har i praktiken alla egna arbetssätt, ineffektivt och oflexibelt enligt Trafikverket. Största bristen är att en central inte kan avlasta en annan vid störningar, ovanligt hög arbetsbelastning eller mer omfattande bortfall av personal. Vid sådana händelser bedöms svåra problem kunna uppstå i järnvägstrafiken.
Personalen på trafikledningscentralen i Boden anser i sitt remissyttrande att det är bra att ett nytt trafikledningssystem införs i hela landet. Men detta måste i så fall inbegripa de åtta centralerna. Den tänkta avlastningen kommer inte att fungera med hänsyn till att tågklarerarna i dag har lokala kunskaper.
”Detta tågledningssystem finns inte och kommer inte att finnas”, skriver personalen.
Torbjörn Lidbergs tidigare bedömning kvarstår: Det finns inget positivt i förslaget. Han värnar om jobben, men minst lika mycket om bra flyt på järnvägen, gammal lokförare som han är.
– Man säkrar driften i Syd- och Mellansverige och offrar Malmbanan. Vi har tre gruvor som ska öppnas och järnvägstrafik till Norge och Finland som ökar. En öppning verkar i alla fall vara att man ännu inte fastslagit att det ska vara fyra centraler.
Caroline Ottosson, chef för verksamhetsområde Trafikledning på Trafikverket, trodde att beslut kan komma vid årsskiftet.
Personalen anser att samarbete mellan centralerna i exempelvis Ånge och Boden kan klara avlastningen?
– Vi har fått in synpunkter från personalen. Låt mig få gå igenom dessa och diskutera med mina medarbetare. Nu åker vi runt till sex orter på hearings, fångar in synpunkter. Vi väntar också in remissvaren.
Tunga instansen LKAB har ännu inte svarat. Facklig lokal representant på trafikledningen i Boden ville på fredagen inte uttala sig. Seko centralt betonar i sitt svar att dagens transportpolitiska mål snarare vill dämpa konsekvenserna av urbaniseringen. "Trafikverkets förslag pekar åt annat håll. Sverige är mer än bara storstad."