Enligt SMC har antalet omkomna motorcyklister ökat i takt med räckesutbyggnaden i Sverige. Under 2014 hade Sverige världens högsta andel dödade motorcyklister i räckesolyckor, 20 procent.
SMC lutar sig mot en studie som visar att släta räcken, som till exempel betongräcken, är betydligt bättre att krocka med än räcken med oskyddade räckesstolpar. De vanligaste räckestyperna i Sverige är vajerräcken, w-profilräcken och kohlswaräcken där samtliga har fristående stolpar. Allra sämst att krocka med är räcken med utstickande delar, vilka ger de allvarligaste personskadorna. De vanligaste skadorna uppstår på ben-, huvud, bröstkorg och bäcken.
Kristina Hillar, mångårig medlem och tidigare ordförande för SMC Norrbotten menar att motorcyklister utsätts för livsfara vid olyckor på vägsträckor med vajerräcken.
– Det här ser vi som ett allvarligt problem för oss. De här vajerräckena blir som knivar om man åker in i dem med fart och som motorcyklist riskerar du att bli liggande som en skivad fralla på vägen, säger hon.
Hon hade själv en bekant som kraschade in i ett vajerräcke.
– Han fick en hjärtinfarkt när han körde. Ambulanspersonalen fick plocka upp kroppsdelar överallt.
Kristina Hillar betonar att SMC tycker det är bra att man skiljer åt vägbanorna, syftet är gott. Det är konstruktionen som är problemet.
– Vi vill ha heltäckande och så att man inte kan glida in under räckena utan att det ska gå ända ner i vägbanan. Annars glider du under och ut på mötande vägbana om du inte skivas, säger hon