Försvarsstadskriget

Kriget om regementena och flygflottiljerna har startat på allvar.
I Östersund ställer kommunalrådet Jens Nilsson F 4 mot F 21 i Luleå.
I Arvidsjaur jobbas det för att jägarregementet ska få vara kvar och i Boden förs en kamp för att behålla helikoptrarna.

BODEN2004-09-21 06:30
Kriget har börjat. Det verbala, alltså. Kampen mellan försvarsorterna.<br>Jens Nilsson, kommunalråd i Östersund och Per Söderberg (c), andre vice ordförande i kommunstyrelsen, har författat ett brev till riksdagen. De kräver ett korrekt underlag inför försvarsbeslutet och sågar arbetsgruppens förslag där Östersund föreslås tappa all militär verksamhet.<br>F 4 och I 5 föreslås läggas ned.<br>Så här skriver de båda kommunpolitikerna i Östersund:<br>?Vid valet mellan F 4 och F 21 har inga ekonomiska aspekter legat till grund för valet utan endast närheten till skjutfält.?<br>De konstaterar att F 4 är billigare i drift .<br>?Ingenting i underlaget beskriver fördelarna med F 4 som del i Östersunds garnison.?<br>Dessutom tycker Jens Nilsson och Per Söderberg att fortsatt verksamhet vid F 21 spolierar möjligheterna till utveckling av flygfrakten.<br>Längre till havet<br>I arbetsgruppens förslag som kommer ligga till grund för försvarspropositionen står att F 21 bedöms som den lämpligaste flottiljen jämfört med F 4. Det som talar emot F 4 är enligt arbetsgruppens förslag avståndet till övningsområde över hav, 20 minuters flygtid.<br>F 21 har också fördelen att kunna samöva med förband i Boden, enligt arbetsgruppen.<br>Karl Petersen (s), kommunalråd i Luleå, vill inte delta i något verbalt krig.<br>?Väl underbyggt?<br> ? Vi har vid två tillfällen argumenterat för våra styrkor. Det förslag som nu ligger och som ser ut att gälla är väl underbyggt, säger Karl Petersen och nämner fördelarna med F 21:<br> ? Infrastrukturen är välbyggd och vi kan utöka antalet flygrörelser. Vi har tillgång till övningsområden, Vidsel och en samverkan med förbanden i Boden. De styrkor som F 21 har är redovisade och de är starka.<br>Förslaget inför försvarsbeslutet bygger också mycket på ÖB:s underlag som presenterades i våras och där stora sammanhållna garnisoner nämns och att försvaret bör koncentrera sin verksamhet till städer/regioner med mycket befolkning. Detta för att underlätta rekryteringen.<br>Boden garnison har ställts mot Östersunds garnison. Boden får A 9 från Kristinehamn bland annat för möjligheterna till samövning. Arbetsgruppen tycker Bodens garnison har bra skjutfält och god tillgång till verkstadsresurser.<br>Däremot riskerar Boden att förlora helikoptrarna. Nu pågår en strid mot Malmen i Linköping som blir bas för försvarets markoperativa helikoptrar.<br>Flytt till ett ruckel<br> ? Vi flyttar från en modern villa till ett ruckel, säger Egon Palo, kapten och tekniker vid helikopterskvadronen.<br>Han menar att det kostar drygt en halv miljard kronor för försvaret att ta emot de nya helikoptertyperna 14 och 15.<br>Egon Palo berättar att en stor del av dessa pengar går till att rusta upp Malmen för att ta emot de nya helikoptrarna.<br> ? Man säger också att närheten till Stockholm är ett skäl för att helikoptrarna enbart ska finnas vid Malmen. Det tar en timme att flyga till Stockholm från Linköping och tre timmar för oss. Man är alltså beredd att betala en halv miljard kronor för detta, skillnaden är ju bara två timmar i insatstid, säger Egon Palo.<br>Boden modernast i Europa<br>Personalen har nu skrivit brev till försvarsministern och riksdagsledamöter i försvarsutskottet. I brevet påpekar personalen att helikopterskvadronen i Boden är Europas modernaste helikopterflygplats.<br>Dessutom förbereder personalen att sätta in en stor annons i en av landets stora rikstäckande morgontidningar som ett led i kampen för helikopterskvadronen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om