Försvårad försäljning

Telefonförsäljning kan komma att försvåras.
Regeringen vill utreda frågan.
Callcenterföreningen hävdar att tusentals jobb hotas.
? Vår verksamhet riskerar krympa avsevärt, säger Bert Lundqvist, VD vid Silentium i Boden.

BODEN2006-03-18 06:30
Telefonförsäljning kan komma att försvåras. Anledningen är att Konsumentverket skrivit till regeringen och påpekat att många konsumenter har problem med företag som säljer varor och tjänster via telefon.<br>Regeringen tog fasta på Konsumentverkets synpunkter och så här står det nu i regeringens proposition Trygga konsumenter som i går överlämnades till riksdagen:<br>?Problemen består främst i att konsumenterna inte förstår att de ingår ett bindande avtal över telefon men även i att konsumenterna i vissa fall blir bundna trots att de bara accepterat att ta emot ytterligare information, till exempel per post.?<br>Många konsumenter har också svårt att förstå villkoren i samband med telefonförsäljning. <br>Regeringen vill utreda om en ny lag ska införas som förbjuder telefonsförsäljare att ringa den som inte godkänt samtalet i förväg. Med andra ord måste telefonförsäljarna först skicka ett brev till konsumenten och fråga om det är okej att de blir uppringda.<br>Unga drabbas<br>Callcenterföreningen sågar regeringens förslag.<br>&nbsp;? 100.000 arbetstillfällen riskerar försvinna och en väldigt stor del av dessa jobb finns i glesbygden och framför allt är det unga människor som drabbas. Förslaget, om det går igenom, kommer att motverka sina syften. I dag finns ett bra skyddsnät för konsumenterna i form av marknadsföringslagen och distansavtalslagen. De problem som regeringen hävdar finns anser vi man ska driva i marknadsdomstolen mycket mer aktivt än man gör i dag, säger Johan Talenti, vid Sveriges callcenterförening.<br>Han menar att Konsumentverket måste gå hårdare fram mot de oseriösa callcenterföretagen.<br>&nbsp;? Hur ska vi kunna få ett godkännande av konsumenten om vi inte kan prata med konsumenten. Regeringens förslag betyder i praktiken ett förbud, säger Johan Talenti.<br>Stor del försvinner<br>Han är även VD för Silentiumkoncernen, ett callcenterföretag med verksamhet i bland annat Boden. Där jobbar 180 personer.<br>Bert Lundqvist, VD vid Silentium i Boden, ser stora faror med regeringens förslag.<br>&nbsp;? Om det blir verklighet försvinner en stor del av branschen. Du kommer inte kunna ringa nya kunder och vår verksamhet kommer att krympa avsevärt från dagens 180 anställda ner mot kanske 20 till 30 anställda, säger han.<br>Bert Lundqvist menar att det så kallade Nix-registret dit kunden kan anmäla sig för att slippa telefonförsäljare är fullt tillräckligt.<br>Men regeringen håller inte med.<br>?Informationen om möjligheten att anmäla sig till registret Nix-telefon är inte tillräckligt lättillgänglig för många människor. Regeringen kommer därför att utreda frågan om godkännande på förhand vid marknadsföring via elektroniska medier, bland annat vid telefonförsäljning.?<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om