Under senare tid har hemtjänsten i Boden genomgått stora förändringar. Orsaken är det stora underskott som verksamheten dragits med. Nu har ekonomin förbättrats radikalt. Det beror på att systemet för hur hemtjänst beviljas har gjorts om. I dag görs en bedömning av handläggare om vilka insatser som ska göras, till exempel veckohandling, hjälp att duscha eller uppvärmning av mat.
– Kunderna har ingen fastställd tid, men personalen har tider för hur länge de olika insatserna får ta, säger Egon Palo (M), ledamot i socialnämnden och kommunfullmäktige.
I samband med förändringarna har det pågått en politisk debatt om kvaliteten kan ha påverkats. Undersökningar ha gjorts, men eftersom svarsfrekvensen varit låg har det varit svårt att dra slutsatser.
– Men jag hör från personal att de har det mycket stressigt, säger Egon Palo.
Han föreslår nu i en motion till kommunfullmäktige att socialnämnden ska ta fram modell om rambeslut om tid till kunderna istället för att som nu besluta om specifika tjänster.
– Det har genomförts i flera andra kommuner, bland annat Helsingborg och det fungerar bra. Det har dessutom inte kostat mer, snarare sparat pengar, säger han.
Per-Ulf Sandström, som är ordförande för Sveriges pensionärers riksförbund, tycker att det är en bra idé.
– Kunden har kanske fått hjälp med dusch dagen innan av en anhörig och vill inte ha det den här dagen, utan vill hellre dricka kaffe. Det höjer kvaliteten på hemtjänsten, säger han.