Förhoppningen står till Trafikverkets budget

Trafikmängd är ett tungt skäl när prioriteringar görs och en anledning till att Selet-Boden får vänta.

Boden2010-06-08 06:00
Kuriren har pratat med Kenneth Enbom, Trafikverkets projektledare, och Kjell Johansson, projektledare för Drift inom driftområde Boden. Båda är medvetna om problemen. -  Vägen har gjort sitt. Vi lägger igen hålen, men om det regnar håller det inte många dagar. Nya hål uppstår hela tiden, säger Kjell Johansson. Alternativet är extrapengar för åtminstone tillfällig omvandling till grusväg. -  Men då uppstår missnöje hos en del när bilarna blir smutsiga, andra tycker det är bättre att köra långsammare och väja för hålen. Det är svårt att göra alla nöjda. En viktig fråga när prioriteringarna görs är trafikmängden. Seletvägens 380 fordon väger lätt här. -  Tar du väg 97 och jämför med väg 582 Selet-Boden kan vi inte ha en dålig 97:a och en jättefin 582:a. De som bor efter den vägen hamnar förstås i en dålig sits. 30 miljoner kostar upprustningen. Att bara asfaltera räcker inte, bärigheten måste förstärkas för att beläggningen ska stå pall. Rejäla urgrävningar och dikningar krävs. Tänkt var att börja på eftersommaren 2010, säger Kenneth Enbom. -  Men som det är nu verkar det bli först nästa år. Inga löften ges dock. Trafikverket får bara pengar för ett år i taget och budgeten för 2011 är inte klar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!