Svenskt näringsliv arbetar sedan många år med det lokala näringslivsklimatet. En gång per år genomför organisationen en enkät till företagare i kommunerna. Minst 200 företagare i varje kommun tillfrågas.
Under oktober-december genomfördes enkäten i Norrbotten och resultatet är nu klart.
Ranking
- Enkätsvaren är underlag till den ranking av företagsklimatet som vi släpper varje år i maj, säger Jan Nordström, Svenskt Näringslivs regionchef.
Högsta sammanfattande betyget i länet ges av företagarna i Boden. Snittbetyget för näringslivsklimatet i Boden blir 4,2 av 6 möjliga poäng.
- Ett mycket bra betyg. Det har dessutom höjts 2009-2010, från 3,8 till 4,2. En stor höjning, poängterar Jan Nordström.
Lång sikt
I Boden har frågan varit under luppen länge.
- När Per-Ulf Sandström var näringslivschef började arbetet. Resultatet blev bättre och bättre för varje år. Vad de jobbat mycket med i Boden är att skapa dialog och mötesplatser i olika former.
Upphandling
Bra kan bli bättre.
- Upphandlingsfrågan går alltid att göra bättre, vilket gäller alla kommuner i länet. Det är även möjligt att fortsätta utvecklingen av entreprenörskap i skolan. Och ytterligare förbättring av dialogen mellan politiker, tjänstemän och det lokala näringslivet är sådant som företagen trycker på.
Frukost
Mötesplatser är en satsning som burit frukt, vidimerar näringslivschefen Jeanette Nilsson.
- Bland annat har vi frukostmöten varje månad för att stärka nätverket i Boden. Informellt, okomplicerat men väldigt uppskattat med 40-50 företagare varje gång. Förra året fick detta en skjuts.
Temamöten där företag från olika branscher bjuds in är ett annat recept. Här kan nya affärsutvecklingsmöjligheter tas fram gemensamt. En modell, The Boden Way, där företagen får råd när investeringar ska finansieras, har väckt internationell uppmärksamhet.
- Vi har även arbetat med marknadsföringen av Boden, vilket stärker stoltheten.