Föräldrainflytande nyckeln till framgång
Den kommunala skolan har resurser som friskolorna saknar. Det gäller att utnyttja dem för att skapa en skola som står sig i konkurrensen, menar Börje Ehrstrand, rektor för den mångfaldigt prisbelönta skolan i Rinkeby. - För att skapa en bra skola måste man lyssna på föräldrarna, säger han.
LYSSNA PÅ FÖRÄLDRARNA. Börje Ehrstrand ser föräldrarna till skolans elever som kunder och strävar ständigt efter att göra dem nöjda.
Foto: Håkan Zerpe
Börje Ehrstrand har arbetat med föräldrainflytande under hela 1980-talet. Han ser det som den självklara nyckeln till framgång inom den kommunala skolan. Om föräldrarna är missnöjda väljer de kanske att placera sina barn i friskola i stället. Han berättar att eleverna i Askebyskolan och Rinkebyskolan kommer från 60 olika länder. 30 språk och de samtliga världsreligionerna finns representerade på skolan. I stället för att se de olika etniciteterna och de många språken som hinder betraktas de som stora möjligheter. - Vi diskuterade behovet hos framtidens arbetsmarknad och kom fram till att personer som är duktiga kommunikatörer och kan nyttja många språk blir framgångsrika, berättar Börje Ehrstrand. Kommunikation och språk
Det beslutades att skolorna skulle satsa stenhårt på kommunikation och språkutveckling inom all undervisning. Skolorna skulle ha ett helhetsperspektiv, med obruten skolgång från förskolan och upp till 16 års ålder. - Vi fick alla föräldrar att ställa sig bakom oss. De hade försänkningar inom samtliga politiska partier. Politikerna blev eld och lågor över vårt förslag och beslutet att genomföra det togs med total majoritet. Det blev en stor sensation i den pedagogiska världen, säger Börje Ehrstrand. Alla elever har individuella utvecklingsplaner och mentorer. Den kommunala skolan i Rinkeby är i dag mångfaldigt prisbelönt och varje år besöker Nobelpristagaren i litteratur skolan för ett låta sig intervjuas av eleverna. På sitt eget språk, naturligtvis. Frågan är hur en kommunal skola ska använda sina resurser för att lyckas så bra. - All personal måste vara delaktig. Syskon, föräldrar och släktingar talar så väl om Rinkebyskolan att alla vill gå där. Elevunderlaget minskar i andra skolor, men hos oss ökar det med 20 elever per år. Aktivitetshus
Skolan stänger inte 16.30, här råder aktivitet även utanför klassrummen. Fritidsgården har sin lokal här och högskolestudenter hjälper till med läxläsning, för att nämna några exempel. Börje Ehrstrand kallar skolan i Rinkeby för ett aktivitetshus. Den kommunala skolan har unika möjligheter att skapa en sådan helhet, menar han. - Den kommunala skolan måste sträva efter att locka till sig de duktigaste eleverna. Då kan den också bäst hjälpa de svaga.
Rinkeby- och Askebyskolan
Rinkebyskolan har 360 elever från skolår 7-9. Rinkebyskolans främsta mål är att utveckla elevernas kunskaper i svenska och ge kunskaper i övriga ämnen så att eleverna är väl förberedda för vidare studier och arbetsliv. För att uppnå dessa mål satsar skolan mycket på språkutveckling. Skolan har tre profilenheter; scienceenheten, Europaenheten och idrottsenheten. Inom scienceenheten erbjuds eleverna förstärkt undervisning i naturvetenskapliga ämnen och i matematik.
Klasserna har varit framgångsrika i matematiktävlingar och många elever har vunnit nationella matematiktävlingar. Europaenheten är profilerad mot språk och kommunikation. Idrottsenheten är profilerad mot fotboll. I skolan finns en särskolegrupp samt en grupp för elever med språk-och talstörningar. Ett integrerat skoldaghem ger stöd till elever som inte kan få sina behov tillgodosedda i en stor klass. Varje elev har en mentor, vars uppgift är att följa och stötta eleven i såväl kunskapsutvecklingen som i den sociala utvecklingen. Askebyskolan, med lika många barn som i Rinkebyskolan, har en Europaprofil, som inriktar sig på språk och kommunikation. Alla elever från förskolan och uppåt får undervisning i engelska. I Askebyskolan finns barn från förskolan och uppåt, en så kallad F-6-skola. Fakta: www.askebyskolan.se, www.rinkebyskolan.se