"För tidigt med betyg i sexan"
Betyg redan från år sex och en ny betygsskala med flera steg än den nuvarande. Det vill regeringen införa, enligt ett förslag som presenterades på onsdagen. -Personligen anser jag att det är lite för tidigt att få betyg redan i år sex, säger läraren Anders Sundström.
NY BETYGSSKALA. Om regeringens förslag går igenom förändras även betygsskalan. A blir högsta betyg och F innebär underkänt.
Foto: Lars-Henrik Andersson
Han är utbildad 4-9-lärare i ämnena matematik och NO, naturorienterade ämnen. Anders Sundström undervisar bland annat elever i år sex på Korpenskolan i Boden. Han tror att betyg i för tidig ålder kan påverka en del elever negativt. -Det finns en risk för att betygen knäcker eleverna, de får tidigt svart på vitt att de till exempel inte har uppnått godkända betyg i matte och känner då att de inte duger. De kan ge upp och känna sig stämplade som värdelösa, menar han. I år sju är det däremot lagom att ge betyg, tycker han. För många elever blir det ett brutalt uppvaknande i åttan när de inser att de kanske inte uppnår godkända betyg. -Många elever börjar tänka på sina betyg alldeles för sent, en del inser inte förrän sista terminen i nian att de måste kämpa på, säger Anders Sundström. Han vill inte ha någon förändring av själva betygsskalan, utan anser att dagens betygsskala icke godkänd, godkänd, väl godkänd och mycket väl godkänd bör finnas kvar. Jobbar bättre
Eleverna Linda Hemström, Amanda Ask, Hanna Mattsson, Nabaz Sherif och Emil Hvitman går alla i år sex. Linda Hemström och Amanda Ask tycker inte att betyg redan från år sex låter som någon vidare bra idé. -Nej, gud vad jobbigt, säger de. Emil Hvitman tror däremot att betyg kan få eleverna att vilja anstränga sig mer i skolan. -Jag tror att man jobbar bättre och lyssnar mer för att få bra betyg. Skriftligt omdöme
Regeringen planerar att införa den nya betygsskalan i gymnasiet 2010-2011 och skolåret därpå även i grundskolan. När eleven får betyget F, icke godkänt i ett ämne, ska hon eller han istället få ett skriftligt omdöme. Från Lärarnas riksförbunds sida är man positivt inställd till regeringens förslag om betygssystemet. - Vi efterlyste fler betygssteg redan 2002 och är därför mycket positiva till detta betygsförslag. Fler steg ger eleverna tydligare hjälp, säger Metta Fjelkner, Lärarnas riksförbunds ordförande i ett pressmeddelande. Hon anser också att det är bra med två steg för icke godkänt, betyg ska mäta kunskap, inte frånvaro, menar hon. Metta Fjelkner hoppas att det blir krav på att endast behöriga lärare får sätta betyg.
Förslaget innebär att betygsskalan i såväl grundskolan som gymnasieskolan framöver kommer att innehålla sex steg och en sjunde markering. De fem stegen A-E ska beteckna godkända resultat och F icke godkänt resultat. Därutöver ska streck ges om underlag för bedömning helt saknas. Nationella betygskriterier ska finnas för det högsta, mellersta och lägsta betygssteget för godkända resultat, det vill säga för betygsstegen A, C och E. Betygsvärdet ska fastställas enligt en skala där betyget E ges värdet 10 och värdet för varje betygssteg därefter ökar med 2,5. Högsta betygsvärdet blir då 20. För icke godkänt resultat, F, ges betygsvärdet 0. Förslaget omfattar samtliga skolformer i barn- och ungdomsskolan samt vuxenutbildningen. För grundsärskolan, gymnasiesärskolan och särvux ska dock enbart fem godkända betygssteg tillämpas, när betyg sätts. Källa: www.regeringen.se
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!