SJ-tågen stod stilla under helgen på grund av kylan. Först på söndagen började nattågen gå med avgångar både från länet och från söder.
Regionala tågen Luleå-Kiruna-Narvik var inställda. Men SJ erbjöd ingen ersättningstrafik med buss, förutom från Murjek under söndagen.
Trafiken med bussar pågick dock enligt vanliga tidtabeller runt om i Norrbotten.
- Det finns rekommendation från Trafikverket att man inte ens ska köra bil i området, säger Anders Edgren på SJ:s pressavdelning.
Nu har ju hela Länstrafikens bussystem varit igång i Norrbotten hela helgen?
- Du vet lika bra som jag att det inte har varit så här kallt på tio år. Jag är faktiskt förvånad över att en del har kört vidare utan några betänkligheter alls.
Eftersom bussarna rullar i Norrbotten borde väl SJ ha kunnat ordna något också?
- Det är en säkerhetsaspekt. Vi kan inte ta några risker och hamnar i en mycket knivig situation när det är för farligt att köra tåg. Buss blir inte säkrare.
Man kan lätt få uppfattningen att SJ vill spara pengar?
- Men det är inte så här.
Sune Larsson, Harads, ägare till Sune Larssons Buss, kör bland annat linje 44 Gällivare-Jokkmokk-Luleå.
- Om vi skulle säga samma sak som SJ: Vart skulle människorna ta vägen? Våra bussar och Länstrafikens rullar. Vi har fått ta över ansvaret från SJ.
Som mest var det minus 38 när Sune Larsson i helgen körde strandsatta från Murjek till Kiruna.
- Under minus 30 kan vara en gräns. Men man får köra försiktigare. Enda risken är om fordonen stannar, men i det område som vi kör har vi backup.
- SJ säger att det är för farligt att låta bussarna gå. Ja, kylan är ju farlig men det gäller att ha litet planer och förberedelser hur man möter ett stopp efter vägen. Jag har sagt till SJ att "ni som är så stora lägger över ett sådant ansvar på oss mindre"... Vi måste ta det ansvaret och hjälpa passagerarna. Om jag ska vara riktig ärlig är kontentan att SJ vill spara pengar. Inte minst på hotellrum.