Folkets egen vägplan

Aktionsgruppen på Torpgärdan har ett eget förslag på trafiklösning.Deras underfart för Hermelinsgatan blir 20 miljoner kronor billigare än kommunens projekt.

HERMELINSGATAN. Aktionsgruppens modell är hämtad från Härnösand, se bilden. Gruppen föreslår att det byggs en liknande för Hermelinsgatan i Boden. Kommunens plan om en trafikled genom Torpgärdan bör skrotas, anser aktörerna.
Skiss: Trafikverket

HERMELINSGATAN. Aktionsgruppens modell är hämtad från Härnösand, se bilden. Gruppen föreslår att det byggs en liknande för Hermelinsgatan i Boden. Kommunens plan om en trafikled genom Torpgärdan bör skrotas, anser aktörerna. Skiss: Trafikverket

Foto:

Boden2010-06-21 06:00

Som Kuriren kunde berätta för ett par veckor sedan stötte kommunens plan för underfart av järnvägen vid Torpgärdan på hårt motstånd. Ett möte med invånare, politiker och tjänstemän vittnade om att planen inte gått hem i området.
300 namnunderskrifter har också samlats in av Aktionsgruppen för ett attraktivt Torpgärdan.
Skrota
Gruppen vill skrota vägen som ska gå från korsningen väg 97- Travbaneleden, under Malmbanan, längs Nylandsbäcken och ansluta till Gamla Lulevägen på Torpgärdan.
I stället föreslås att en underfart byggs vid Hermelinsgatan av typen betongtråg. Väglutningen mot Ugglegatan blir sju procent, alltså 70 centimeter på tio meter. Men för att en lagom lutning ska kunna förverkligas sänks Ugglegatan med högst en meter.
En rondell byggs i korsningen med väg 97 och ersätter trafikljusen. Ytterligare en uppförs där Hermelinsgatan ansluter till Gamla Lulevägen.
Båda blir överkörningsbara för tung trafik, likt rondellen vid Ica Supermarket.
Modell
Gruppen har tagit fasta på en planskild korsning som byggs i Härnösand.
–  Det som tillkommer för vår lösning är ytterligare en cirkulationsplats, ny infart till trafikledningscentralen och att Ugglegatan måste sänkas, säger Lena Goldkuhl, medlem i aktionsgruppen.
Kommunen hade budgeterat 34 miljoner kronor för sin lösning. Aktionsgruppens modell kostar 48 miljoner kronor. Trafikverket ger 50 procents statsbidrag. Kvar blir 24 miljoner för kommunens plånbok.
En besparingen på tio miljoner kronor.
–  Vi kräver att kommunen skrotar planerna på en väg vid Nylandsbäcken, säger Mats Olofsson, en av handlarna i området kring Ica Kvantum. I stället ska en underfart byggas för Hermelinsgatan. På så sätt säkras att Hermelinsgatan inte stängs av för trafik i framtiden.

Fakta / VÄGFÖRSLAGET
Mer fakta om underfarten.
Vägbredd nio meter, varav åtta meter körbart.
Gång och cykelled i vägporten.
Fri höjd 4,7 meter.
Pumpstation för att undvika översvämningar
Trafikledningscentralens infart flyttas till Gamla Lulevägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om