Flower-power på populärt retrorally

På lördagen infann sig sommarens höjdpunkt det populära Retrorallyt. Många tog chansen och klä sig tidsenligt som sin bil. Som familjerna Tenbäck och Malkan. " Vi tyckte en flower-power dress skulle passa duetten", säger Susanne Tenbäck.

Trine Brattli och Trond Brodersen vid sin Austin Healy från 1961.

Trine Brattli och Trond Brodersen vid sin Austin Healy från 1961.

Foto: Lena Leffler

BODEN2018-08-04 14:44

Max antal deltagande ekipage på rallyt är 80. Arrangör är Motorentusiasterna i Norr.

–Tävlingen körs inte på tid, utan varje ekipage ska svara frågor och göra körprov och man räknar poäng utifrån det. Ett 15-tal ekipage har också kläder på sig som ska vara tidsenliga med deras bilar. Det är en egen tävlingsgren, säger Gunnar Flodström.

Vid en grå Duett från 1966 hänger ett färgglatt gäng med fräcka rosa stövlar. Det är lätt att se femdubbelt vid åsynen av mammorna Susanne Tenbäck och Louise Malkan med döttrarna Elina, Lilly och Lisa.

–Vi har beställt dräkterna från internet. Det var ju mycket flower-power på 60-talet som vi minns. Jag ska köra. Bilen är ju rymlig så alla kan åka med, säger Susanne.

Gunilla Axberg och hennes mamma Marianne har en betydligt mindre bil. Det är en MGA 1959. Sportbilen ägs av Mariannes sambo Torgny Larsson.

– Det är jag som ska köra men jag känner mig lite ringrostig, säger Marianne.

– Jag trodde jag ska köra men jag tar nog också över ratten. Det är inte varje dag man får köra en så fin sportbil, säger Gunilla.

Hon har valt lite rockabillystil på sin klänning.

– Det är jättekul att vara här och se alla fina bilar.

Hennes mamma har sytt sin egen dress av några 50-talsgardiner. Till västen och kjolen bär hon Garbrobrillor och stråhatt.

– Jag törs väl inte fråga vad folk tycker om dressen. Jag har tidigare fått jobba i sekretariatet så det är första gången jag kan åka med. Det ska bli spännande.

Pelle Brännström och Ingela Harlin är också några som gått "all-in" i sin klädstil. Tanken är att Pelle ska gestalta en musikproducent på 80-talet och Agneta vill se ut som sångerskan Madonna.

– Vi har en rätt stor vräkig amerikansk Chevrolet Van från 1984. I bilen finns också en dubbelsäng och skinnfåtöljer. En lite annorlunda inredning men den matchar bilen, säger Pelle Brännström.

I en välputsad grön Ford Thunderbird från 1955 sitter paret Dan Lundström och Gitte Gullstrand och väntar på starten.

– Bilar ska ju vara blanka. Det är tredje året vi är med och det är lika kul varje gång. Det är roligt att träffa likasinnade, säger Dan Lundström.

Utanför en Mustang från 1966 står Maria Bergstrand tillsammans med Alice som är dotter till Charlotte Berg som ska sitta bakom ratten.

– Jag fick låna min morfars systers bröllopsdräkt när hon gifte sig 1967 på Gotland. Jag har tagit en bild och skickat till henne för att hon ska se hur jag ser ut, säger Maria Bergstrand.

Inför retrostarten är bilarna utspridda på olika ställen. Norrbottens media träffar också Örjan Lindfors som har en Vauxhall Cresta från 1966 som inte är så vanliga veteranbilar.

– Jag köpte bilen redan 1992 men började renovera den först 1997. Lacken var fin så jag har mest renoverat motorn. Hemma har jag också en Volvo och Saab.

Vid en snygg bil, en Austin Healy, sitter Anna Boberg från Jokkmokk på huk. Hon är mest intresserad av detaljer och fotograferar bilens fälgar.

– Jag bryr mig inte så mycket om vad bilarna heter. Jag fotade också en väldigt snygg front, säger Anna, och pekar på ett närliggande vrålåk.

Det är norska paret Trine Brattli och Trond Broderson, från Bodö, som äger den fotade sportbilen.

– Vi åker ut med vår AustrinHealy varje år på semester från Norge. Vi har kört med den i Tyskland, Danmark och Finland och gjorde ett stopp i Boden för retrorallyt, säger paret.

En som också lockats till Boden är Bogdan Bonea. Han har åkt motorcykel från Bukarest för att hälsa på vännen Timo Vuortio.

– Jag var på ett möte i Bukarest och vi lärde känna varandra. Alla som är här oavsett var man bor i världen har ett brinnande intresse för just veteranbilar, säger Timo Vuortio.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om