Fler tåg i tid på Botniabanan

Trafiken på Botniabanan löper nu bättre efter inkörningsproblem. Nattågen har drabbats av vissa störningar.

Boden2010-10-15 06:00
Botniabanan mellan Örnsköldsvik och Umeå invigdes 30 augusti. Trafiken startade direkt, men snart uppstod inkörningsproblem som medförde förseningar. I vissa fall ställdes tåg in.Det mesta av problematiken klarades av på två veckor. -  Även nattågen påverkades. När vi fick problem valde operatören att köra nattågen på stambanan, säger Björn Svanberg, teknikchef på Trafikverket.Buss
Anslutningarna till och från kuststationerna sköttes med bussar.Den omfattande godstrafiken går fortfarande till stor del på stambanan. Anledningen är att Ådalsbanan ännu inte är klar så tågflödet norr-söder haltar för tåg som använder Botniabanan. Därvidlag går nattågen Luleå-Stockholm-Göteborg via Umeå och Örnsköldsvik till Mellansel på stambanan tills vidare. Samt förstås omvänt.Två störningskällor har dock hängt med under en dryg månad. Dessa finns inom nya europeiska trafikstyrningssystemet ERTMS. Botniabanan är först i Sverige med systemet.Ett fel innebar att ERTMS inte kunde känna av var tåget befann sig på bansträckningen. Detta är nu avklarat. Återstår att åtgärda är att signalsystemet ibland utan anledning bromsar in tågen på linjen. Varje bromsning kostar sju minuter.-  På sikt räknar vi med mycket hög punktlighet på Botniabanan, framhåller Björn Svanberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!