Fler spår bäddar för längre tåg
Trafikverket vill bygga om ytterligare fyra mötesstationer på Malmbanans södra omlopp. Ett par hundra miljoner satsas. Oklart är när projekten kan påbörjas.
MÖTEN PÅ SPÅRET. Trafikverket planerar att bygga om ytterligare fyra stationer på södra omloppet för att säkerställa möten för de nya längre malmtågen. Holmfors norr om Boden är snart färdig att tas i bruk.
Foto: Håkan Zerpe
Stationerna ska förlängas så att de nya 750 meter långa malmtågen ska kunna mötas. Trafikverket nämner dessutom att en stationslängd på 885 meter krävs för att klara så kallad samtidig infart när europeiska trafikstyrningssystemet ERTMS införs. Samtidig infart innebär att tågen kan mötas utan stopp, vilket spar tid och pengar. Mötesstation
I dag är endast var tredje mötesstation mellan Luleå och Kiruna tillräckligt lång för att ge möjlighet till möte för de längre malmtågen. Från och med i år körs i stort sett uteslutande den typen av tåg på södra omloppet. I förstudien utreds olika alternativ för ombyggnad av stationerna. För Lakaträsks del utreds en eventuell planfri korsning. I Ripats finns ett riksintresseområde för rennäringen att ta hänsyn till. Väglöst
I Lappberg, beläget i väglöst land, korsar både en vandringsled och en flyttled järnvägen nära stationsområdet. När projekten ska genomföras är oklart. Kostnaderna är ännu inte specificerade, men en gissning är att de uppgår till 200-300 miljoner kronor sett till vad som lagts ner på liknande projekt. Öppnas
I dagsläget öppnas inom kort den förlängda mötesstationen i Holmfors norr om Boden. Sävastklinten, med en budget på nästan 100 miljoner kronor, påbörjas 2011. På norra omloppet är Abisko i inledningsskedet av en större ombyggnad. Beslut finns om att bygga om Kaisepakte, men ingen tidsplan. Rensjön ligger i planen för 2016 och i Kopparåsen ska enligt Trafikverkets hemsida arbetet ha startat i sommar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!