Fler långa stationer kan motverka oreda

Enkelspår och för få mötesstationer för långa tåg är några orsaker till att flytet på Malmbanan tidvis är dåligt.-  Malmbanan är störningskänslig, säger Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara.

MÅNGA SENA TÅG. Längre mötesstationer kan minska störningarna i tågtafiken.

MÅNGA SENA TÅG. Längre mötesstationer kan minska störningarna i tågtafiken.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2010-12-21 06:00

SJ får mestadels klä skott när tågen är sena.

Passagerarna rasar och tågpersonalen sliter sitt hår.

Det är dock orättvist eftersom åtskilliga av förseningarna har sin grund i att något händer på banan. Där har Trafikverket ansvaret. Exempelvis signalfel, fel i strömförsörjningen och spårfel.

-  Det finns en kombination av störningar här tillsammans med SJ:s rullande material. Vi försöker hitta gemensamma lösningar, förklarar Arnold Vonkavaara. Samarbetet är bra.

Tuffa tag
Att ha ansvar för flytet på Malmbanan är inte någon lätt uppgift. Tufft klimat, extremt tunga malmtåg som sliter på infrastrukturen och inte minst för få mötesstationer där de numera 750 meter långa malmtågen kan möta andra tåg.

-  Vi har ett enkelspår med mötesmöjligheter där inte alla mötesplatser är utbyggda för att klara långa malmtåg. Malmbanan är därför störningskänslig. Får vi en störning slår det på hela systemet.

Bortfallet av möjligheter till möte vid Torneträsk station i somras efter branden i ett signalställverk ställde till det. Ställverket togs nyligen åter i drift.

-  Vi tappade en hel station och det påverkade hela Malmbanan, säger Håkan Äijä, driftområdeschef för sträckan Långsele-Riksgränsen.

Rätt tid går före
På svenska järnvägar har tåg i rätt tid företräde gentemot försenade tåg.

-  Det är enda prioriteringen vi har och den gäller både gods-, malm- och persontåg. När ett tåg väl har hamnat utanför en kanal, som vi kallar det, är det svårt att minska förseningen och det blir snarare tvärtom.

Från Kiruna och söderut är behovet störst att förlänga stationerna, understryker Arnold Vonkavaara.

-  Mycket vore vunnet att få alla mötesstationer förlängda där. Men det är fråga om att få loss pengar och hinna bygga i den takt som trafiken ställer krav på.

-  Även om LKAB förskotterar måste detta betalas tillbaka via vår långsiktiga plan.

På riksnivå omtalad brist på pengar för banunderhåll är inte stora problemet.

-  Nej, det är kapacitetsbristen på Malmbanan.

Både Håkan Äijä och Arnold Vonkavaara bedömer att de siffror som Kuriren redovisar om förseningar är jämförelsevis höga, utan att de fingranskat statistiken.

-  Så här ska det inte vara, fastslår Arnold Vonkavaara. Det är positivt med ökad malm-, gods- och persontrafik. Men olyckligt att vi hamnar i ett sådant här läge.

Kuriren har under ett par dagar sökt chefen för SJ Norrlandståg Björn Nilsson för en kommentar. Han har dock inte hört av sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!