Videon är inte längre tillgänglig
Rallyt körs i en slinga runt Boden på ungefär nio mil, men går inte på tid. Istället samlar man poäng genom att utföra vissa uppgifter vid kontroller utsatta efter vägen. I år innehöll dessa, förutom teoretiska frågor, bland annat crocket och backning på träplankor.
– Det är lite skojsamt, inte så allvarligt, säger Torgny Larsson från Norrbottens Motorhistoriker, som anordnar rallyt.
Retro-delen av evenemanget är det som främst lockar deltagare och publik. Alla anmälda ekipage måste vara 30 år eller äldre, och enligt Torgny Larsson var årets startfält en fin blandning av modeller och fordonstyper.
– Det är ganska blandade åldrar på deltagarna också, säger han. I ett sånt här evenemang är ju medelåldern något högre, men intresset för gamla fordon börjar intressera yngre folk mer och mer tycker jag. Det som förenar alla är kärleken till bilar och motorer.
Pris för längsta renovering
Flera olika priser delas ut, där en jury bedömer allt från bilens skick till förarnas utklädnader. Lennart Nordberg från Piteå vann förra året pris för längsta renovering, med en Volvo P1900 som han spenderat 44 år med att rusta upp.
– Det var Volvos första cab-modell och gjordes bara i 68 exemplar, mellan 1956 och 1957. Nu finns det nog bara runt 25 av dem kvar, säger han.
I år ställde han upp med en Buick 25 Sport Touring från 1927. Den hittades i skogen i Västerbotten, med knappt mer än ett underrede och en fastfrusen motor. Lennart Norberg köpte den och spenderade sedan 22 år med att införskaffa originaldelar och rusta upp den, innan den till slut stod färdig för ungefär två år sedan.
– Man måste nog vara lite tokig för att hålla på med såna här saker, säger han. Men det är väldigt roligt också, så visst är det värt det.