Felaktig flyghöjd orsakade olycka

Lågflygningen var nära att sluta i tragedi.
I oktober 2003 kolliderade en militär helikopter med två träd.
Ingen person skadades men haverikommissionen som utrett olyckan har nu kommit med flera rekommendationer till försvaret.

BODEN2005-07-07 06:30
Den 24 oktober 2003 inträffade en olycka med en av försvarets helikoptrar. Olyckan skedde vid Snöberget cirka sex kilometer söder om Niemisel.<br>Två helikoptrar övade lågflygning och undanmanöver mot fingerade hot från luftvärn och fientligt flyg.<br>Chefen för de två helikoptrarna meddelade under flygningen via radio till sin kollega: ?Fientligt flyg klockan tre ? uppdelning ? återsamling punkt 33?.<br>Piloten gjorde en undanman-över samtidigt som han kontrollerade färdvägen på kartan. Hastigheten har uppskattats till närmare 200 kilometer i timmen. I samband med undanmanövern flög helikoptern mot två trädtoppar. <br>Efter kollisionen konstaterade piloten att helikopterns frontparti och vänster frontruta var skadade. Piloten landade i en närliggande skogsglänta.<br>Bärgades samma dag<br>Chefen i den andra helikoptern anlände till platsen och plockade upp piloten. Den skadade helikoptern bärgades samma dag.<br>Haverikommissionen har utrett olyckan och kommit fram till följande:<br>?Olyckan orsakades av att föraren efter en sväng med cirka 270 graders kursändring inte varit medveten om helikopterns verkliga flyghöjd och därvid flugit så lågt att helikoptern kolliderat med två träd.?<br>Haverikommissionen skriver också att förarens titt på kartan och fokusering mot horisonten bidrog till att han inte observerade de närliggande träden.<br>Regler bör tillföras<br>Nu förelås en rad åtgärder för att förhindra liknande olyckor. Haverikommissionen rekommenderar försvaret att bland annat se över utbildningen vad gäller lågflygning med helikopter, att en lägsta tillåten flyghöjd införs då piloten själv läser kartan.<br>Av haverikommissionens rapport framkommer också att de många omorganisationerna inneburit turbulens och oklara ledningsförhållanden inom flottiljen.<br>?Vid helikopterskvadronen i Boden har personalen stundom känt en stor oro inför det kommande försvarsbeslutet och framtiden. Vid tidpunkten för olyckan var tillgänglig flygtid begränsad inom skvadronen. Antalet förare var stort och utbildning av elever prioriterades. Mer erfarna förare, såsom aktuell rotetvåa, nedprioriterades vad gällde flygtidsuttag.?<br>Längtan att flyga<br>Haverikommissionen konstaterar att lite flygtid påverkar piloterna negativt.<br>?En längtan att få flyga och inte få möjligheten, kan påverka individens motivation och flygstatus negativt?, skriver haverikommissionen i sin rapport.<br>Läser och analyserar<br>Kjell Sirkka, chef för helikopterskvadronen som nu avvecklas, säger att försvaret läser och analyserar haverikommissionens rapport och tittar på vad man kan göra för att uppfylla kommissionens rekommendationer.<br><br>lars-henrik.andersson@kuriren.com<br>0921/530 93
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om