Fastighetsägare fruktar ombyggd Haparandabana

Fyra överklagningar till regeringen finns för Haparandabanans delsträcka Morjärv-Karlsborg. Försämrad boendekvalité, ekonomiska konsekvenser och minskad säkerhet är några av punkterna. En fastighetsägare vill ha ersättning för tidigare intrång på fastigheten som Banverket ska ha gjort. Innan dess motsätter han sig ytterligare ingrepp på marken.

ÖVERKLAGAT. Fyra intressenter har överklagat järnvägsplanen Morjär-Karlsborg. Här spårskiljet i Morjärv där Haparandabanan sticker iväg åt höger.

ÖVERKLAGAT. Fyra intressenter har överklagat järnvägsplanen Morjär-Karlsborg. Här spårskiljet i Morjärv där Haparandabanan sticker iväg åt höger.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2007-10-15 01:45
Kuriren berättade i våras om att en fastighetsägare på sträckan Boden-Morjärv överklagat järnvägsplanen för den upprustade Haparandabanan.Det visar sig nu att ytterligare fyra intressenter överklagat planen till regeringen. Dessa inlagor gäller sträckan Morjärv-Karlsborg.En fastighetsägare hävdar att Banverket gjort intrång på hans mark vid tidigare ombyggnationer. Banverket ska ha tagit mer än 50 lastbilslass fyllnadsmassa. Detta hävdar markägaren kostade honom 1.000 kronor per lass eftersom han var tvungen att ta massor från annat håll.Han kräver även ersättning för markintrång och skogsersättning. Innan ersättningar betalats med ränta motsätter han sig ytterligare intrång på marken.En annan Kalixbo har synpunkter på hur samrådsmötena fungerat "vilket inte har varit populärt hos Banverket".Mot lagen
Intresseföreningen Mellan spåren anser att fastighetsägare och intressenter inte fått ta del av någon förstudie och citerar därvidlag lagen om byggande av järnväg. "Den som planerar att bygga en järnväg ska genomföra en förstudie ... vid förstudien ska den som avser bygga en järnväg samråda enligt ... samt med den allmänhet som kan antas bli särskilt berörd."Den aktuella sträckningen som föreningen talar om går genom Djuptjärn-Stenbäcken. Vid ett samrådsmöte hade föreningen presenterat ett förslag på annan sträckning genom området, cirka tre kilometer lång. Mellan spåren menar dock att Banverket inte lyssnat till deras begäran om kostnadsberäkning på alternativa sträckningen.Ökade störningar
En annan fastighetsägare i samma område oroas av den ekonomiska utvecklingen för sin fastighet. Fastighetsägaren pekar på att man inte vågar genomföra förbättringsåtgärder på fastigheten. Eventuella förbättringar kommer inte att kompenseras på grund av risk för negativ utveckling av fastighetens marknadsvärde, fruktar fastighetsägaren.Denne befarar dessutom ökade störningar från buller, vibrationer och magnetfält för huset som ligger 70 meter från spåret. Redan i dag upplevs störningar, trots treglasfönster och godtagbar fasad. Oro för eventuella haverier med farligt gods framförs också. "Avslutningsvis anser vi som ägare till fastigheten NN att det är orimligt att vi skall åsamkas försämrad boendemiljö med skadlig inverkan på vår hälsa och även dessutom lida ekonomisk skada i samband med upprustning av befintlig järnväg."Banverket lovar återkomma med sina kommentarer i tisdagstidningen, efter en kontakt som Kuriren hade på söndagen med Hans Gothefors, Banverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!