"Facket försöker få oss i konkurs"
Svenska transportarbetareförbundet har skickat in flera anmälningar mot Väktarskolan i Boden. Ägaren Patrik Nicklasson känner sig förföljd av facket och sågar stora delar av bevakningsbranschen.
BEDRÖVAD. Patrik Nicklasson säger att de senaste året är det tyngsta i hans liv.
Foto: Josefin Wiklund
Agerandet från Transportarbetareförbundet och framför allt Securitas fick Rikspolisstyrelsen att i somras ändra gällande regelverk. Det innebär att bevakningsföretagen inte längre kan neka en person anställning på grund av att denne inte har utbildat sig vid ett visst utbildningsföretag. - Är det att slåss för sina medlemmar? Säga att människor inte får jobba om de utbildar sig hos oss trots att vi är auktoriserade av länsstyrelsen. Vem som helst kan räkna ut att deras aktioner mot oss görs i egenintresse, säger Patrik Nicklasson. Det som gör honom mest upprörd är två händelser som inträffade förra året och har lett till flera anmälningar. Både till länsstyrelsen och till polisen. Den ena är transportarbetareförbundets GOS-projekt som besökt skolan, dokumenterat brister och anmält dessa till länsstyrelsen. - De ligger i buskar, filmar våra elever och lämnar sedan in anmälningar till länsstyrelsen. Det är helt barockt att en fackförening åtar sig arbetsuppgifter som ligger under ansvaret för en myndighet, vem tror de att de är, säger Patrik Nicklasson som inte ger mycket för GOS-projektet. - Alla inom branschen vet om att Svenska transportförbundet använder GOS som en piska mot de som gjort sig ovän med Sweguard eller facket. Patrik Nicklasson har också blivit polisanmäld av åtta privatpersoner som genomfört grundväktarutbildningen via försvarsmakten, arrangerad av Väktarskolan. De uppger att utbildningstiden var märkbart kortare än vad som krävs. Enligt chefen för brottsutredningar i Boden Karin Markaberg finns det en misstanke om bedrägeri men anmälan har inte hunnit utredas ännu. Väktarskolans VD är dock inte speciellt orolig. - Av vad jag har förstått finns det ingen anledning för mig att vara det. Även här är det Transport som ligger bakom den, säger Patrik Nicklasson. Ser inte problemet
Från Transportarbetareförbundet tar man lätt på kritiken och ser inga bekymmer med att driva skolan tillsammans med arbetsgivaren - tvärt om. - Vi är alla överens om att utveckla yrket och förbättra utbildningen. På det här sättet får vi chans att påverka det, säger Matts Haglund, central handläggare för bevakningsavtalet. Han tycker också att det för branschens bästa är viktigt att personer är anställda av ett bevakningsföretag när de genomgår utbildningen. - Annars finns risken att det utbildas fler väktare än vad arbetsmarknaden klarar av. Peter Lundström, projektledare för GOS-projektet, blir förvånad när han hör kritiken från Patrik Nicklasson. - Att vi skulle jaga små företag är en skröna. Vi besöker både små och stora företag. Och att säga att vi går Securitas ärenden var ett lågvattenmärke av Nicklasson, säger Peter Lundström. Enligt honom består inte heller GOS av några privatdetektiver. - Främst ser vi till så att arbetsgivaren uppfyller åtaganden mot de anställda. Hittar vi fel brukar vi också påpeka det till företaget så det får en möjlighet att rätta till det. Ofta beror det ju på slarv. Vad som har hänt i Boden är jag inte helt insatt i.
GOS-projektet (God ordning och säkerhet i bevakningsbranschen) Projektet startades av Transports förbundsstyrelse 2005 och har som syfte att höja branschens lägstanivå. För att uppnå det var deras målsättning när de startade att så många bevakningsföretag som möjligt skulle teckna kollektivavtal i Almega eller Transportarbetareförbundet. I GOS-gruppen finns flera så kallade uppsökare som i samverkan med lokalavdelningarna planerar informationsbesök och i förlängningen avtalskontroller på bevaknings- och säkerhetsföretag. I första hand ska de uppsöka företag som fackföreningen inte har någon etablerad kontakt med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!