A-traktorförare som kör för fort: "Bara lite aja, baja"

"Vi har ett sådant system i Sverige att ungdomar inte ska ha något straff helt enkelt. Det blir bara lite aja, baja", säger den svenska motorjournalisten och krönikören på Aftonbladet Robert Collin.

En tonåring, född 2005, blev stoppad i Boden när han körde 92 kilometer i timmen.

En tonåring, född 2005, blev stoppad i Boden när han körde 92 kilometer i timmen.

Foto: Julia Djerf

Boden2021-05-06 19:00

Ungdomar på 15-16 år kan köra A-traktorer som kostar 100 000-150 000 kronor. Så det är inga billiga leksaker. 

– Nej, verkligen inte. Jag bor i Norrtälje och där har många stora pickuper. Det är det eller v70 som gäller, säger Robert Collin. 

A-traktorer kan vara lätta att manipulera så att de kan gå mycket fortare än sin maxhastighet 30 kilometer i timmen.

Vi har berättat att polisen nyligen stoppade en pojke, född 2005, när han körde sin A-traktor i 92 kilometer timmen i Sävast.

– Han hade ju en jäkla otur att det råkade komma en polis precis då, det finns ju inga poliser. Man kan fundera på det också, hur man ska få folk att följa lagarna när det inte finns några poliser? I USA skulle ingen köra 92 om man bara fick köra 30 för där är det poliser överallt, säger Robert Collin.

Straffen för ungdomarna är inte särskilt kännbara. En ungdom på 15-16 år som inte har någon inkomst kan få 1500 kronor i böter för olovlig körning, polisen tar A-traktorn i beslag för att undersöka hur den manipulerats och AM- eller traktorkortet dras in ett halvår. Därefter kan vederbörande ansöka om ett nytt.

Vad tycker du om det här?

– Vi har ett sådant system. En förare som är 14 och kör A-traktor får inget straff alls, säger Robert Collin.

Vad tycker du om det?

– Så har inte jag uppfostrat mina ungar, att man kan göra vad som helst och inte få något straff. Det är olika filosofier. Ska man straffa ungar eller inte? Straffar man dem kanske de blir lite mer laglydiga. Straffar man dem inte har de ju vunnit.

Robert Collin tycker man dock ska fundera på hastighetsgränsen. 

– Köper man en sådan där livsfarlig mopedbild, då får man köra 45, men sitter man i en supersäker v70 får man bara köra 30. Man kan fråga sig om inte de ungdomarna också ska få köra 40 eller 45, så kanske de inte skulle vara lika sugna på att trimma dem. Då kanske de skulle nöja sig med det. 

Det är bara att ändra i lagen, menar han och tycker, att man ska harmonisera A-traktorlagstiftningen med mopedbilslagstiftningen.

De senaste fem åren, 2015-20, har antalet A-traktorer ökat med 79 procent i Sverige. 

– Ja, jag kan inte köra till Svanberga, som ligger en mil norr om Norrtälje utan att hamna som 14:e bil i kön bakom en A-traktor. Det skulle vara lite bättre om de i alla fall fick köra 40 än 30, tycker jag, säger Robert Collin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!