Examensarbete ger vägledning
Men relativt enkla medel och inga större kostnader kan Bodens infarter bli mer inbjudande. Det visar ett examensarbete av två studerande på landskapsarkitektprogrammet.
De fick en förfrågan via Vägverket där båda gjort praktik. Bodens kommun sades vara pigg på att dra igång något och på den vägen blev det.
Arbetet spänner över infarterna på väg 97 och väg 356. Syftet var att "skapa karaktärsfulla och intressanta infarter som ger en rättvis bild av stadens identitet", skriver författarna.
De vill förstärka upplevelsen av att närma sig Boden.
Av utrymmesskäl tar vi i den här artikeln bara upp väg 97:s infart från Luleå, den mest trafikerade och en pulsåder mellan de två kommunerna.
Förstärk öppna landskapet
Här är i korthet något av vad Sti na Karlsson och Viktoria Arvidsson tar upp. Vi närmar oss Boden söderifrån.
nn Innan Sävast ska vägens kontakt med Luleälven bli tydligare. Redskapet är att hålla öppet mot älven, både vad gäller vegetation och byggnader.
nn Vid passagen av Sävast bör upplevelsen av det öppna landskapet förstärkas, bland annat genom viss röjning av vegetation. Rastplatsen, där Bodens kommun har en informationstavla, flyttas till vackrare plats vid Sävaståns mynning i Luleälven. Stora, fristående skyltar bör undvikas i öppna landskap. Skylten "Skapa" är där ett exempel. Generellt sett ska högre belysning, typ master som ger intryck av stor trafikled, också undvikas.
nn Efter Sävast bör utsikten mot Sävastklinten, med bergets spår av militär verksamhet, förbättras. Detta blir ett sätt att förstärka Bodens identitet.
nn Gröna stråket mellan 97:an och Torpgärdans västra industriområde förstärks med björk, hägg, rönn eller cembratallge för att ge mer parklik karaktär. Sly nära väg och järnväg röjs regelbundet.
nn Efter rondellen vid Kvantum vill rapportförfattarna rama in vägrummet med en björkallé. Skyltfloran rensas för att dämpa dagens röriga intryck. Belysningen byggs om från hög med långa armar till låg, mer stadsmässig. Väg och gång/cykelväg kan skiljas åt av trädrader och buskplanteringar. Väg och miljön kring den ska vara av god kvalité, exempelvis med plattbelagd trottoar.
Arbetsgrupp bildas
Bodens infarter är varken sämre eller bättre än andra, säger Viktoria Arvidsson till Kuriren:
- Boden har ganska mycket av vad andra tätorters infarter har. Exempelvis när man kör in till Luleå är det samma sak.
Ett försummat området i Sverige?
- Ja, det tycker jag verkligen. Och det behöver inte vara så dyrt att förändra, mer att man tänker igenom saker och ting.
Bodens kommuns gatu- och parkchefer, en landskapsarkitekt från Vägverket jämte representant från Vägverkets driftområde Boden bildar en arbetsgrupp som träffas under våren.
- Vi ska diskutera vad vi kan göra. Det är ju Vägverkets vägar, i stort sett alla infarter till Boden, så det är viktigt att vi får med oss dem. Kommunen får hjälpa till med vad vi kan. Projektet är i alla fall mycket intressant, säger gatuchefen Mats Elgcrona.
SKISS ÄR MAILAD TILL BILDKURIREN OCH REDAKTIONSKORGEN
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!