Luleåbon Göte Forss arbetar åt konsultföretaget Pöyrö och tar då och då tåget till Kiruna. LKAB är kund.
- Jag åker gärna tåg när vi har möten över dagen.
Speciellt i höst har han åkt mer frekvent.
- I stort sett varje gång har det varit förseningar. Inte så mycket, men 20 minuter, kanske en halvtimme.
Vid ett tillfälle var morgontåget norrut rejält försenat: 150 minuter till Kiruna och 60 hem till Luleå. Avfärden från Boden var 90 minuter efter tidtabellen på grund av väntan på ett sent Stockholmståg. Och detta späddes på under färden norrut.
I tjänsten
- Det blev stora diskussioner på tåget, som det kan bli sådana gånger. Jag hade tänkt läsa en bok, men hela vägen upp pratade jag med andra resenärer. Många var oerhört irriterade, missade möten och höll på att ledsna på de ständiga förseningarna.
Morgontåget norrut har många resenärer som åker i jobbet.
- En sådan här gång kostar förseningen stora pengar i form av bortkastad tid. Biljettkostnaden är en skitsak, men konsulter ligger med arvoden på 600-1.000 kronor per timme.
- Nationalekonomiskt är förseningarna en mycket dålig affär. Folk sitter och slösar bort tid på tåget i stället för att jobba.
Norrbotten är oerhört beroende av basindustrin i Malmfälten, understryker Göte Forss.
- Om det ska fungera att arbeta från kusten är det ett måste att järnvägen fungerar. Alla kan inte sitta i bil på E 10 och riskera livet.