Ett lyft för dammsäkerheten

380 ton bro åkte till väders på onsdagen.
Sista lyftet för bron vid kraftstationen utfördes.
I slutet av året är nya överfarten klar. Där ryms också fjärrvärmeledning, men bara bilar i en riktning i taget.

BODEN2007-01-11 06:00
Som Kuriren berättade i höstas pågår en större ombyggnad av dammen vid Bodens kraftstation. Ombyggnaden är en del i Vattenfalls projekt att höja dammsäkerheten i älvarna. Målet är att dammarna ska klara högre vattenflöden än tidigare. Vissa dammar byggs på uppåt för att klara större magasinering av vatten. <BR>Men för Bodens del valde Vattenfall en annan modell eftersom tillstånd finns bara för mindre regleringar i höjd. Här ska i stället de större vattenmängderna kunna slussas vidare via utskoven. För detta måste utskovsportarna kunna hissas längre upp än i dag för att möjliggöra passage av mer vatten. Därför är det nödvändigt att höja brobanan som går över utskoven med 170 centimeter. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>380 ton i sina händer</STRONG> <BR></SPAN>Bron är tredelad. Två delar lyftes redan före nyår. På onsdagen hävdes sista delen av företaget Allyft tunghantering, Linköping. Bakom spakarna vid manöverbordet för domkrafterna stod Magnus Pettersson. Han hade 380 ton i sina händer. <BR>- Vi lyfter allt möjligt och jobbar mycket med järnvägar. I somras var vi i Avafors (längs Hapa­randabanan, Kurirens anm.) och lyfte bron där. <BR>Brolyften vid dammen betecknade han som "ganska komplicerade" genom det stora antalet domkrafter. Tempot var cirka 20-25 centimeter i timmen. Själva processen med den bokstavliga höjningen tog inte så lång tid, men efter varje decimeter uppåt fanns mycket arbete att göra med "omtag" för domkrafterna. <SPAN class=mr><BR><BR><STRONG>Reglerad överfart</STRONG> <BR></SPAN>I dagsläget ligger brodelarna ­högre än vad de slutligen kommer att hamna. Under närmaste månaderna gjuts nya fundament ovanpå de gamla. I maj sänks brodelarna ner igen och hamnar då 170 centimeter högre än tidigare nivå. I den nya överfarten byggs en fjärrvärmeledning in. <BR>Den tidigare smala trottoaren breddas och ska rymma även cyklister. Vägbanan smalnas av och rymmer bara en fil. <BR>- Överfarten blir reglerad, antingen med trafikljus eller skyltar, omtalar Jan-Erik Janson, beställarombud från Vattenfall vattenkraft AB. <BR>Överfarten får en jämnare profil än den gamla. Förutom betongarbetena görs bankfyllningar så att allt hamnar i samma nivå. <BR><BR><SPAN class=mr><STRONG>Erosionsskydd förbättras</STRONG> <BR></SPAN>Vägverket bygger samtidigt om korsningen mellan Dammvägen och vägen som går genom gamla A8-området. Industrietableringar på området jämte tung trafik till reningsverket kräver ökad trafiksäkerhet. Nedanför kraftverket förbättras erosionsskyddet för att klara de ökade utsläppen av vatten. Tidsplan och budget håller när arbetena tidsmässigt hunnit en fjärdedel på väg. Intermezzot som inträffade i höstas med en sönderpålad kommunal avloppsledning har inte påverkat bygget.
Fakta Bodens kraftverksdamm
Kraftverksdammen i Boden byggs på, men bara i blygsam omfattning. Själva tätkärnan görs en meter högre för att säkrare kunna klara höga vattenflöden i Luleälven. Huvudmålet är dock att kunna släppa förbi 3.400 kubikmeter vatten per sekund mot dagens 2.700 för att ta hand om de flöden som teoretiskt sett inträffar vart 10.000:e år. 60 miljoner kronor kostar ombyggnationen.
Bakgrunden till Vattenfalls damm­arbeten i älvarna är de höga flöden som noterades 1993 och 1995.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om