En dag kryddad av handel
Handel och evenemangsarenor är ett kärt och gemensamt samtalsämne för Boden och Luleå. På årets Luleå/Bodendagen presenterades delar av detta, men även annat, så som en kokbok med vrål.
GODA TIDER. Jonas Arnberg, Handelns utredningsinstitut tror på fortsatt god utveckling för handeln.
Foto: petra isaksson
Enligt honom är inte bilden helt klar vad satsningen skulle betyda i antalet nya jobb, men de preliminära siffrorna, kringeffekter medräknat, pekar mot totalt 230 nya arbetstillfällen.Varken Hortlund eller Curt Johansson, som presenterade Coop Arena-bygget anser att de båda evenemangsarenorna konkurrerar med varandra. Tvärtom är det bra om området har olika begivenheter, menar de båda.Att ett ökat utbud i den ena staden berikar den andre, det är de båda kommunalråden Karl Petersen och Olle Lindström helt övertygade om. -Jag kan inte på något sätt se att en bra utveckling för Boden skulle vara till nackdel för Luleå, eller tvärtom säger karl Petersen, som tycker att det bara på några år skapats en hel del samarbete de båda kommunerna emellan. Som exempel nämner han skolsamverkan samt den sociala verksamheten. Petersen tror inte heller att bodensarna slutar att åka till Luleå för att handla trots att Boden nu kommer att få en egen galleria. Men han tror att det nu kan bli så att Luleåbor i större utsträckning väljer att åka till Boden då handelsutbudet här ökar.Olle Lindström konstaterar att gallerian är en viktig satsning som ger nya jobb och som tillsammans med ett ökat utbud av evenemang och nöje ska bidra till att vända den negativa utvecklingen att Boden tappar befolkning.En som har koll på handelsutveckligen i Sverige är Jonas Arnberg, Handelns utredningsinstitut. Mätningar visar att Luleå har en handelsutveckling väl så god som landet i stort. Och enligt honom pekar det mesta på att handeln, som de senaste åren haft en enormt positivt utveckling, kommer att fortsätta att öka, om än inte i lika hög grad. Han konstaterar att tidigare så krävdes det cirka 70.000 invånare för att locka till sig butikskedjor till en affärsgalleria, men numera får även orter som Boden med omkring 30.000 invånare en galleria och det tack vare den ökade köpkraften och att shopping blivit något av ett fritidsnöje. Favoritrecept
Bland utställarna, på plats för att visa upp sina produkter fanns fyra unga tjejer, gymnasieelever från Luleå som driver ett UF företag, Golden Meals UF. De har gjort en kokbok tillsammans med Luleå hockeys a-lag. En kokbok där spelare och ledare bjuder på sina favoritrecept och där tjejerna kryddat innnehållet med intervjuer med spelarna. En hel del av de 1.000 exemplaren som tryckts har man redan sålt.-Det är bra att vara här och visa upp vår produkt och skapa kontakt med företagen här i området, säger Sara Möller, en av delägarna i företaget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!