En dag kryddad av handel

Handel och evenemangsarenor är ett kärt och gemensamt samtalsämne för Boden och Luleå.  På årets Luleå/Bodendagen presenterades delar av detta, men även annat, så som en kokbok med vrål.

GODA TIDER. Jonas Arnberg, Handelns utredningsinstitut tror på fortsatt god utveckling för handeln.

GODA TIDER. Jonas Arnberg, Handelns utredningsinstitut tror på fortsatt god utveckling för handeln.

Foto: petra isaksson

BODEN2008-02-22 01:45
Luleå/Bodendagen är ett arrangemang sprunget ur tanken att föra de båda kommunerna Luleå och Boden närmare varandra. Dels inom de kommunala verksamheterna, men också vad gäller det privata näringslivet.Och ett av inslagen under årets arrangemang var just att presentera de planer som Luleå hockey har att utveckla Coop Arena och den nya arenan med tilltänkt nöjespark och Magic Castle som företaget Pionjären AB vill bygga i Boden.Den nya arenan invigs i sommar medan nöjesparken och Magic Castle kan förverkligas tidigast om några år. Men den är tänkt att kunna byggas för cirka en halv miljdard kronor och locka till sig besökare från när och fjärran. Thomas Hortlund, VD för bolaget har även börjat skissa på ytterligare byggnationer - ett hotell med 116 bäddar för cirka 80 miljoner. Hotellbygget räknar man med är välmotiverat om det övriga i projektet förverkligas.-Vi har ju kasernerna som vi först inte visste vad de kunde användas till, men sedan såg vi att det kommer att finnas ett behov av hotellrum och för det är byggnaderna helt utmärkta, säger Thomas Hortlund.230 nya jobb
Enligt honom är inte bilden helt klar vad satsningen skulle betyda i antalet nya jobb, men de preliminära siffrorna, kringeffekter medräknat, pekar mot totalt 230 nya arbetstillfällen.Varken Hortlund eller Curt Johansson, som presenterade Coop Arena-bygget anser att de båda evenemangsarenorna konkurrerar med varandra. Tvärtom är det bra om området har olika begivenheter, menar de båda.Att ett ökat utbud i den ena staden berikar den andre, det är de båda kommunalråden Karl Petersen och Olle Lindström helt övertygade om. -Jag kan inte på något sätt se att en bra utveckling för Boden skulle vara till nackdel för Luleå, eller tvärtom säger karl Petersen, som tycker att det bara på några år skapats en hel del samarbete de båda kommunerna emellan. Som exempel nämner han skolsamverkan samt den sociala verksamheten. Petersen tror inte heller att bodensarna slutar att åka till Luleå för att handla trots att Boden nu kommer att få en egen galleria. Men han tror att det nu kan bli så att Luleåbor i större utsträckning väljer att åka till Boden då handelsutbudet här ökar.Olle Lindström konstaterar att gallerian är en viktig satsning som ger nya jobb och som tillsammans med ett ökat utbud av evenemang och nöje ska bidra till att vända den negativa utvecklingen att Boden tappar befolkning.En som har koll på handelsutveckligen i Sverige är Jonas Arnberg, Handelns utredningsinstitut. Mätningar visar att Luleå har en handelsutveckling väl så god som landet i stort. Och enligt honom pekar det mesta på att handeln, som de senaste åren haft en enormt positivt utveckling, kommer att fortsätta att öka, om än inte i lika hög grad. Han konstaterar att tidigare så krävdes det cirka 70.000 invånare för att locka till sig butikskedjor till en affärsgalleria, men numera får även orter som Boden med omkring 30.000 invånare en galleria och det tack vare den ökade köpkraften och att shopping blivit något av ett fritidsnöje. Favoritrecept
Bland utställarna, på plats för att visa upp sina produkter fanns fyra unga tjejer, gymnasieelever från Luleå som driver ett UF företag, Golden Meals UF. De har gjort en kokbok tillsammans med Luleå hockeys a-lag. En kokbok där spelare och ledare bjuder på sina favoritrecept och där tjejerna kryddat innnehållet med intervjuer med spelarna. En hel del av de 1.000 exemplaren som tryckts har man redan sålt.-Det är bra att vara här och visa upp vår produkt och skapa kontakt med företagen här i området, säger Sara Möller, en av delägarna i företaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om