Björknäsgymnasiet har sökt projektpengar hos universitet- och högskolerådet (UHR) och fått sammanlagt 800 000 kronor till sitt två-åriga utbytesprojekt.
– Vi tror det är ganska unikt för den här typen av praktiska program. Skolan kände att vi också ville ge dessa elever möjlighet att vidga sina vyer, säger gymnasieläraren Annelie Holmgren Johansson.
Utbytesprojektet handlar inte bara om Tyskland utan skolan har även elever som nyss kommit hem från Kroatien och några ska till Irland i höst.
I februari besökte tio tyska elever Boden under tre veckor. Sex av dessa gjorde sin praktik på Bodenföretagen Pon Caterpillar, Bilbolaget och elfirman Multcon medan resten jobbade med ett projekt på skolan.
Joakim Henriksson, som går på el- och energiprogrammet erkänner dock att det fanns vissa språkliga hinder.
– Ja, vi svenska elever pratar inte tyska och tyskarna är dåliga på engelska. Så vi fick båda använda oss av kroppsspråket under praktiken och det funkade till viss del.
I april åkte Björknäsgymnasiet med åtta gymnasielever med lärare till Jena. Eleverna stannade på plats under två veckor medan lärarna avlöste varandra under halva tiden. I projektet ingick förutom elevpraktiken också jobbskuggning för lärarna.
– Det innebär att lärarna skuggar lärare i Tyskland och ser hur de jobbar med sin undervisning. Vi skulle först besöka fordonslärare men istället var vi med på kemi- och engelska lektioner. Själva undervisningen är ganska likvärdig. Jag tror skillnaden är att de har äldre elever och en annan typ av utbildning också. Vi var mer på studieförberedande lektioner, säger läraren Jenny Sundholm, som undervisar i engelska.
Varför är tyskarna sämre på engelska?– Det är nog för att i Tyskland så dubbar man all teve och alla filmer tillexempel. De läser ju engelska i skolan men börjar inte lika tidigt som svenska elever, säger Sundholm.
Byggprogrammets Emma Sundqvist och Christoffer Bergstrand praktiserade på ett tyskt byggföretag.
– Det gick bra. Vi fick skruva lite gips och stifta lite papp, säger Emma.
– Jag tycker det var en lärorik resa även om det kanske inte var så mycket man lärde sig. De byggde lite annorlunda men i stort sett var det samma sak som här hemma. Vi i Sverige ligger lite före vad gäller teknik och arbetsmiljömässigt, säger Christoffer Bergstrand.
Fordonseleven Linus Granberg gjorde sin praktik på Mercedes Autoschule i Jena.
– Jag tycker det var okey. I början fick vi inte göra så mycket för vi var nya. Det blev lite service och oljebyte. I Sverige tycker jag vi har ett högre arbetstempo på arbetsplatsen. Tyskarna tog det lite lugnare, säger Linus.
Hans klasskamrat Ice Lambertsson säger att de tyska manliga mekanikerna inte var vana att se kvinnor jobba i verkstäder.
– Om man jämför med verkstadsjobb i Sverige så får jag göra mer här. De tyska mekanikerna ville också gärna hjälpa till när det blev lite tungt.
Men innan hon åkte hem önskade mekanikerna att Ice skulle komma tillbaka och även fler tjejer från Sverige.
– För tyskarna tyckte det var jättebra att jag kom dit. För då fick de lära sig att i Sverige finns det kvinnor som mekar med bilar och att vi klarar mer än vad de tror, säger Ice Lambertsson.
– Tyskarna har också efteråt sagt att våra elever är de bästa praktikanter de haft. Sverige ligger långt framme utbildningsmässigt, säger programmens rektor Monica Silverplats Skytt.