Elever får egna e-mappar

Föräldrarna kan kolla på dotterns eller sonens prov och muntliga redovisning på internet.
Två klasser på Korpenskolan deltar i ett pilotprojekt i Boden.
Alla elever har egen
e-portfolio.

BODEN2007-03-20 06:00
En portfolio kan närmast karaktäriseras som en personlig mapp för presentation av sig själv och ens arbeten.
Stefan Nilsson, bildlärare, och Daniel Jakobsson, matematik- och NO-lärare på Korpenskolan, fick en idé om skapa någon form av dokumentation, forum eller portfoliosystem.
Korpenskolan har 360 elever.
- På en sådan här stor skola är det omöjligt för oss att spara elevarbeten, redovisningar och prov i pappersform, konstaterar Daniel Jakobsson. Men genom den nya tekniken kan vi spara på ett väldigt enkelt sätt.

Personlig kod
Alla elever har en personlig kod till sin e-portfolio. Duon visar exempel på hur det kan se ut.
- Här är mappar för elevens olika ämnen, säger Daniel Jakobsson och klickar sedan på "bild".
Där visas en mapp med teckningar. Ytterligare klickning:
- Ett vanligt enkelt prov, kommenterar han dokumentet "kemiska bindningar". Det är inscannat som PDF-fil. Föräldrarna kan gå in och titta på rättningar och annat i provet. Vi kan också bifoga en personlig kommentar till provet eller arbetet.

Ljudfiler och filmer
Inte bara texter finns i mapparna. Även ljudfiler, filmer och powerpoint-presentationer läggs in.
- Eleverna har haft prao och här redovisar en elev på engelska, förklarar Stefan Nilsson ljudfilen som spelas upp med en tjej som redogör för sin praktik på en affär i Boden.
Inte sällan glömmer eleven att ta hem prov eller arbeten. Eller så förgås dessa på annat sätt. Portfolion blir lösningen. Men grundtanken med Korpenskolans portfoliosystem, där en klass i nian och en i sjuan ingår som testklasser, är att medvetandegöra eleverna om deras utveckling och hur de lär sig.
- Om man har spelat in en talövning i engelska i sjuan kan den jämföras med en liknande i årskurs nio, exempelvis. Det blir ett kvitto för eleven men även för lärarna. De ser att eleverna utvecklats, säger Daniel Jakobsson.

Fördjupning en dag i veckan
Arbetet började för ett år sedan när Daniel Jakobsson och Stefan Nilsson grunnat en längre tid på problemen att spara dokument.
Genom Bodens kommuns så kallade Tidsprojekt fick de möjlighet att fördjupa sig i arbetet en dag i veckan.
- I början kände vi oss ganska ensamma, som pionjärer, och det var oerhört mycket tekniskt att lösa, minns Stefan Nilsson. I Europa finns en hel del e-portfolion som vi hittade, men de servrarna kostar flera hundra tusen kronor att koppla upp sig mot.

Hela skolgången
Räddningen blev Boden kommuns datanät som alla skolor har tillgång till. Detta innebär också i förlängningen att portfolios kan följa eleverna under hela skolgången.
- Portfolion ligger i tiden. Eleverna tar saken som en naturlig grej med datorn. Det är vi vuxna som krånglar till det, påpekar Stefan Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om