För tolfte året i rad släpper Svenskt näringsliv sin ranking av företagsklimatet i Sverige. Det är en undersökning bestående av enkäter som skickas ut till företagare. När man tittar på kartan över Sverige är det mycket röda områden som täcker Norrbotten.
Bara två kommuner i länet finns med på den övre halvan av rankingen - Boden och Luleå.
- Tittar man på hela landet så är det Luleå och Boden som sticker ut med ett fåtal andra när det gäller att ha ett någorlunda positivt företagsklimat genom att ligga på övre halvan, säger Jan-Olof Nordström, regionchef Svenskt näringsliv.
"Räknade med större ras"
Boden som i fjol placerades på plats 55 har ramlat ned till 109. Ett ganska stort ras - men inte lika stort som befarat.
- När vi gick igenom siffrorna tidigare så räknade vi med att det skulle bli ett stort fall. Om jag ska vara ärlig så trodde jag faktiskt att det skulle bli ännu större. Man får faktiskt vara nöjd med att ha Boden på plats 109, det är inte så dåligt, säger Nordström.
Bara fem kommuner av länets 14 avancerar på listan. Luleå, Arvidsjaur, Gällivare, Pajala och Kiruna har alla ökat sedan förra året. Pajala går fram 34 placeringar - mycket på grund av gruvetableringarna.
- Gällivare har gått fram 30 platser och det som är extra roligt med Gällivare är att de har gått framåt fyra år i rad.
Men de övriga nio kommunerna går nedåt. Störst ras i länet gör Piteå som trillat hela 57 platser. Överlägset sämst är Överkalix som ligger tredje sist av alla kommuner i landet.
Hur kommer det sig att det ser ut så här i länet?
- Norrbotten är egentligen bra. Det händer otroligt mycket i vårt län just nu med gruv- och andra företagsetableringar. Men vi är väldigt dåliga på att mötas och prata med varandra - jag tror vi har lätt att prata om varandra, men inte med varandra, säger Nordström och fortsätter:
- Det jag tycker kännetecknar att Boden ligger i topp beror på att de alltid har varit duktiga på att bygga mötesplatser. När jag har varit på en tillställning i Boden så har man alltid mötts, politiker och företagare. Och det är otroligt viktigt för att förändra attityder - det gör man genom att bygga mötesplatser