Några besked gavs inte till personalen/facken vid Trafikverkets hearing i Luleå i fredags, som Kuriren skrev om.
– Nej, inte alls. Hotbilden och problemet som vi ser är att om Trafikverket anställer någon i Stockholm blir denne kvar ett år, säger Anders Kemi, Seko Järnväg. Där nere byter man jobb. På de små orterna som Boden och Ånge finns lojala anställda.
Det talar emot centralisering, menar han.
– Trafikverket kan få problem att behålla personal, särskilt om arbetsvillkoren blir dåliga med stress och annat. Då försvinner människor. Så sker inte i Boden. Utbudet av jobb är mindre och anställda trivs bra.
Hur är stämningen?
– Dyster. Trafikverket menar att det blir bättre kvalité vid flytt till de fyra större orterna. Känslan blir att man nästan säger att vi här inte har någon kvalité.
Eva Larsson, chef på trafikledningscentralen i Boden, framhåller att rekryteringen är bra i Boden. Om flytten blir verklighet finns ett utmärkt och unikt trygghetsavtal.
– Men hög kompetens och lång erfarenhet hos våra trafikledare är synd att förlora vid en flytt.
Lokalkännedomen har sagts vara viktig för trafikledarna. Eva Larsson tror dock att det kan fungera på långa avstånd, exempelvis om tänkta centralen i Gävle ska styra Malmbanan.
– Ännu finns ingen tydlig plan för hur det ska gå till eftersom inget beslut är fattat. Men bestämmelser finns att innan en trafikledare börjar jobba någonstans ska denne öva och göra ett teoretiskt och praktiskt slutprov.