Kommunfullmäktige i Boden fastställde detaljplanen före jul gällande området på Torpgärdan. Den nya planen ska bädda för att Nylandsleden kan byggas.
Leden blir Travbaneledens förlängning från korsningen med väg 97, under Malmbanan och till Gamla Lulevägen på Torpgärdan.
Bygget har varit hett omdiskuterat under den tid som planerna tagit form. En särskild protestgrupp bildades, Aktionsgruppen för ett attraktivt Torpgärdan.
Detaljplanen överklagas nu. 41 fastighetsägare, egentligen hushåll eftersom fastigheterna i vissa fall har två ägare, går in med snarlika skrivelser till länsstyrelsen med krav på att fullmäktigebeslutet upphävs.
Miljön
Lena Goldkuhl har varit en av de drivande i aktionsgruppen.
- En tung del är miljöfrågorna, att en miljökonsekvensbeskrivning inte gjorts. Där ingår många frågor som buller, vibrationer och hur grundvattnet påverkas. Man tar ju bort ett vattendrag, Nylandsleden.
De klagande vänder sig också mot konsultrapporten om trafiksituationen som kommunen använt.
- Där har inte trafikflöden till och från Norrbyarna tagits med. Vi är övertygade om att det i alla fall inte blir mindre trafik genom Torpgärdan.
Underlag
En konsult har bistått med råd vid upprättandet av överklagan.
Överklagandegruppen är beredd att gå vidare till den rättsliga vägens slut.
- Vi hävdar ju att besluten inte är fattade på korrekt underlag, förklarar Lena Goldkuhl.
Länsstyrelsen hade synpunkter på att Nylandsbäcken dras om. Detta kunde vara tillståndspliktigt. Dessutom pekade länsstyrelsen på att åtgärden att lägga upp sulfidlera i området borde prövas.
Kommunens motiv att satsa egna 30 miljoner kronor i ledens totala budget på 75 miljoner är flera. Bland annat förväntas trafiken genom Torpgärdan minska. Via Nylandsleden bryts också den fyra kilometer långa barriären mellan stadsdelarna som Malmbanan utgör.
Bättre kommunikationer mellan industriområdena på Torpgärdan och ökade möjligheter för gång- och cykeltrafikanter att nå centrum ingick också i argumentationen.