Dåligt med åtgärder
Green Cargo och lokförarna gör gemensam sak. Banverket uppfattas som passivt efter den svåra olyckan i Ekträsk. Bra förslag finns till åtgärder finns, men för litet händer, anser Håkan Sjöström, Green Cargo. - Dialogen Banverket-Vägverket är en skandal, spär Torbjörn Lidberg, Seko loksektion Norrbotten, på med.
Lokföraren hoppade från loket i hög fart och skadades allvarligt. Lok och fyra vagnar spårade ur och totalförstördes, liksom lasten i två av vagnarna. Trailern och en grävskopa demolerades. Spår och ledningar ödelades på en sträcka av 150 meter och stora trafikstörningar uppstod.
Olyckan kostade cirka 25 miljoner kronor.
Banverket och Green Cargo gjorde en utredning. Den har fått gott betyg. Men Seko, Green Cargos säkerhetschef Håkan Sjöström och företagets huvudskyddsombud Stig Nordberg är missnöjda:
Alldeles för litet har hänt sedan dess.
- Vi känner oss maktlösa, säger Torbjörn Lidberg. Banverkets strategi verkar vara att dra ärendet i långbänk för att händelsen ska tonas ner.
Sensorer
14 liknande plankorsningar finns sträckan Boden-Vännäs. De ligger inom stationsområden där sikten är skymd för lokförarna. Andra plankorsningar är belägna på raksträckor där möjligheter till bromsning är bättre.
- I södra Sverige har man satt upp sensorer som känner av om något finns på spåret vid korsningarna. Det kräver vi här uppe också. Längs norra stambanan finns många korsningar som trafikeras av tung trafik, exempelvis timmerbilar.
Vid plankorsningar står både Banverket och Vägverket som ansvariga.
- Dialogen där verkar vara en skandal. Det borde vara en uppgift för ägarna staten att ta tag i. Så här får det inte vara. I Ekträskolyckan hade hundra personer kunnat dö om ett persontåg kolliderat, säger Torbjörn Lidberg.
Förslag finns
Här är några av de åtgärder föreslås i utredningen.
n Vägverket och Banverket bör inventera plankorsningar med avseende på framkomlighet för vissa transporter. En förteckning görs över besvärlig korsningar.
n Vid stora och tunga vägtransporter över besvärliga korsningar bör Banverket kontaktas för samråd.
n Besvärliga plankorsningar skyltas upp. Åkeribranschen informeras om att trailertransporter med trailern i transportläge (i lågt läge, Kurirens anm) inte får passera plankorsningar utan att syn gjorts av korsningen.
Besvikelse
Håkan Sjöström understryker att utredningen och förslagen är bra. Samt att Banverket beslutat om en rad åtgärder till följd av olyckan.
- Vi är besvikna över att så litet hänt, trots den goda vilja som Banverket visade efter olyckan. Man hänvisar till fortsatta analyser. Det kan misstänkas att samarbetet mellan Banverket och Vägverket inte är så bra. Vi har inte sett något egentligt resultat av det.
- Banverket måste driva på ett samarbete där.
Alla järnvägsföretag vill se raska åtgärder angående plankorsningar.
- Förslag saknas inte, men vi känner inte att Banverket har genomförandekraften.
Kuriren har sökt företrädare på Banverket utan att lyckas nå rätt person.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!