Camping allt populärare

Färsk statistik visar att allt fler väljer att bo på campingplatser under sina semestrar. Förra året sattes nya rekord i antal gästnätter på campingplatser i Sverige och Norrbotten tillhör dem som ökar allra mest.

Lars Isacson, vd på Sveriges camping- och stugföretagares riksordganisation, SCR.

Lars Isacson, vd på Sveriges camping- och stugföretagares riksordganisation, SCR.

Foto: SCR

Boden2011-03-02 06:00

I fjol hade Sverige totalt 14,4 miljoner campingnätter. Västra Götaland är fortfarande i topp men Norrbotten går starkt framåt med 765.000 av campingnätterna, en ökning på drygt nio procent jämfört med 2009 som också var ett fantastiskt år för campingplatserna.

Det finns mycket att se och göra i Norrbotten och där finns också många destinationer som lockar norrmän. Det tror Lars Isacson, vd på Sveriges Camping- och Stugföretagares riksorganisation, SCR är en av anledningarna till varför campingnätterna i Norrbotten ökat.

- Norrbotten är intressant, närhet till naturen och äventyr attraherar utländska besökare. Norrbotten har blivit bättre på att marknadsföra sig än tidigare och det ser man tydligt eftersom bland annat tyskar och holländare söker sig allt högre upp i vårt avlånga land, säger Lars Isacson.

Camping stort bland norrmän
Att marknadsföringen av Norrbotten som turistdestination har förbättrats den senaste tiden bekräftas av Jan-Erik Jaensson, vd Swedish Lapland.

- Det känns väldigt positivt att vi ökar så mycket. Vi har jobbat hårt i regionen med att marknadsföra oss så det är kul att se att det ger resultat i form av en ökning bland gästnätterna, säger Jan-Erik Jaensson.

Bland utländska gäster som besöker Sverige blir det mer populärt att bo på camping än i andra boendeformer. Våra grannar i väst, norrmännen, är riktiga campingfantaster och står för en stor del av campingnätterna. Enligt Lars Isacson kan det vissa tider på året vara uppemot 90 procent norrmän på campingplatserna i Norrbotten.

- Camping är ryggraden i svensk turism och det är otroligt stort bland norrmän. Det handlar inte bara om bra valutakurser utan också om att vi har bra väder och kan erbjuda bra kvalitet. Varumärket Sverige är fantastiskt, säger Lars Isacsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!