Bygget av väg 97 klart tidigast 2019

Byggtiden blir två år, kostnaden runt 320 miljoner kronor. När väg 97 blir klar försvinner alla privata utfarter. "Vi bygger en parallell väg för oskyddad trafik", säger Mats Elgcrona, projektledare.

Intresserade. Edna och Harry Engström besökte Trafikverkets öppet hus i Sävast. De ville veta hur det blir med den gamla smedjan som de har på gården.

Intresserade. Edna och Harry Engström besökte Trafikverkets öppet hus i Sävast. De ville veta hur det blir med den gamla smedjan som de har på gården.

Foto: Karin Sjöberg

Boden2016-05-11 20:08

Det handlar om en av Norrbottens mest trafikerade vägar.

– Det passerar mellan 7 300 och 8 000 fordon per dygn, säger Mats Elgcrona, projektledare på Trafikverket.

Under onsdagen höll verket öppet hus på Boden business park. Det var många som var intresserade av de utställda skisserna och ville ställa frågor om hur det kommer att se ut för dem. En del har brunnar som ligger nära vägen, andra har egen utfart mot 97:an, som försvinner när vägen byggs om.

Edna och Harry Engström har en fastighet på norra sidan av 97:an i Sävastnäs. En del av deras mark kommer att tas i anspråk för den trafikplats som ska byggas där.

– Vi tycker att bygget är bra. Vi vill att det ska gå så snabbt som möjligt. Det händer för mycket olyckor på vägen, säger de.

På det hörn av fastigheten som ser ut att försvinna har de en gammal smedja.

– Den är från den tiden det var flottning på älven. Då hade den sin storhetstid. Den är kulturminnesmärkt. Vi vill bara veta hur det ska gå till med flytten av den, säger paret.

De får hjälp av Jimmy Sundqvist, markförhandlare, att titta närmare på detaljskisser på den planfria korsningen.

Efteråt är de nöjda.

– Det blir nog bra det här, säger de.

Målet är en trafiksäker väg, enligt Mats Elgcrona. Den bli mötesfri och har inga utfarter, det enda sättet att ta sig upp på 97:an blir via de trafikplatser som byggs i Norra Sunderbyn, Sävastnäs och Sävastön.

På norra sidan av vägen ska de vägar som finns bindas samman så att det går att ta sig från Boden till Luleå. Dels ska de som bor längs vägen ta sig till 97:an via den, dels är den till för bland annat bussar, transporter och cyklister.

De som bor på södra sidan vägen får olika lösningar med mindre vägar för att ta sig till en av trafikplatserna.

– Det blir färre busshållplatser, de ska enbart finnas vid trafikplatserna och vid rastplatsen vid Sunderbyn, säger Mats Elgcrona.

Planen för vägbygget är utställd just nu, bland annat på Bodens och Luleås stadshus. Synpunkter ska vara inne senast den 20 maj.

– Sedan beror det på om någon har överklagat, då kan processen dra ut på tiden, men om allt går enligt plan kan bygget komma i gång senhösten 2017.

karin.sjoberg@kuriren.com

0921- 539 10

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om