Bygg om, säger facket

Mikael Antonsson, klubbordförande på Veolia, håller med om kritiken. - Bygg om Trånga gatan, säger han. Den sliter hårt på förarna.

ANNAN VÄG. När buss 55 inte har avstigande på Trånga gatan kör bussen i stället Svängleden, som på bilden. Skolbarn som vill stiga på har drabbats under hösten. Foto: Håkan Zerpe

ANNAN VÄG. När buss 55 inte har avstigande på Trånga gatan kör bussen i stället Svängleden, som på bilden. Skolbarn som vill stiga på har drabbats under hösten. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2008-01-16 01:45
Det finns åtminstone två lösningar på problemet, säger Kommunals förtroendeman som förstår föräldrarna till fullo. - Man kan tänka sig att skolan informerar oss om när vi ska köra ner.Passagen genom Trånga gatan kvarstår dock i så fall för bussförarna.- Vägarna är dåliga i Boden överlag. Men Trånga gatan är den som fullkomligt sliter ut våra kroppar.De fyra fartbulorna jämte de två minirondellerna orsakar stora problem.- Det är trångt, vilket medför rattrotation hela tiden. Och sedan ska vi över fartguppen.Sistnämnda innebär stora påfrestningar genom komprimering av ryggen.- Även om farten är låg klämmer hindren ihop oss, suckar Mikael Antonsson som dock kan konstatera att det inte är så förfärligt många farthinder i Boden.Yrket i sig är slitigt nog utan dessa.- Axlar, nacke och rygg tar slut. Lösningar finns. I Umeå är hindren byggda med "kanaler" för bussarnas hjul. Bussar har ju större axelavstånd än vanliga personbilar.- Kan inte vara världens svåraste att bygga om, tycker Mikael Antonsson. Företaget har redan gjort en del på egen hand för att minska problemet Trånga gatan. Skiften ligger så att förarna slipper köra ett helt pass på linjen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om