Kritik mot trafikkorridor: "Ogenomtänkt och ohållbart"

Emma Andersson och Tobias Nilsson protesterar kraftfullt mot kommunens förslag till infrastrukturkorridor till och från stålverket. De tycker inte att det är vare sig genomtänkt eller hållbart. "Det mest irriterade är att de inte tittat på något annat alternativ”, säger Emma.

Tobias Nilsson och Emma Andersson bor med sina respektive familjer i Södra Svartbyn. De protesterar mot kommunens förslag till ny infrastrukturkorridor mellan Södra Svartbyn och nya stålverket. De bedömer att den kommer förstöra bostadsområdet- och friluftsområdet.

Tobias Nilsson och Emma Andersson bor med sina respektive familjer i Södra Svartbyn. De protesterar mot kommunens förslag till ny infrastrukturkorridor mellan Södra Svartbyn och nya stålverket. De bedömer att den kommer förstöra bostadsområdet- och friluftsområdet.

Foto: Lena Tegström

Boden2022-05-17 05:00

Emma Andersson och Tobias Nilsson bor med sina respektive familjer i Södra Svartbyn.

Emma har bildat Järnvägsgruppen med medlemmar som inte tycker att den föreslagna dragningen av järnväg och väg till H2GS:s stålverk är bra.

– Men framför allt järnvägen med buller och vibrationer.

Vägområdet i infrastrukturområdet kommer ligga väldigt nära villakvarteren, som ligger vid foten av Gruvberget, och kvarteret efter Gideons väg.

– Kommunen har inte tittat på något annat alternativ, utan bestämt att här ska järnvägen och vägen gå. De har inte utrett alls om man kan dra den på något annat ställe. Det beror framför allt på att de säger att de inte har någon tid, säger Emma Andersson, som för ett år sedan flyttade från Norra Svartbyn till Södra Svartbyn för att komma längre bort från stålverket.

Hon tycker det är fel.

– Ska man göra det hållbart måste man ju fundera igenom det ordentligt. Det kommer bli mycket tung trafik, som kommer gå både på järnväg och väg. 

Tobias Nilsson som bor lite längre bort på Gideons linda och granne med järnvägen uppger att framför allt kalla vinterdagar så skallrar det i vitrinskåpet när godstågen dundrar förbi.

Ytterligare 40 ekipage per dygn med tungt gods kommer trafikera järnvägen till och från stålverket.

– Det kommer att bli en helt annan karaktär på det här området. Från att ha varit naturskönt med oförstörd natur och skog inpå knuten, tyst och lugnt och säkert för barnen så kommer det att bli annorlunda, säger Emma Andersson.

– Det kommer bli väldigt instängt med en sju meter hög vall bakom husen närmast Gruvberget, säger Tobias Nilsson.

Vägområdet kommer ligga 35 meter som närmast.

Tobias Nilsson tycker inte att deras synpunkter vinner gehör hos Bodens kommun.

– Det känns som den här processen med detaljplanen bara är ett spel för galleriet. De hör vad vi säger, men de har inte tid. Stressar de igenom det här beslutet är det som Emma säger, oåterkalleligt och det här området blir förstört. Gruvberget kommer inte bli vad det varit. Elljusspåren, strövstigarna och skoterspåren försvinner. Den nedre delen av berget kommer att bli helt förstörd.

Han tycker, att kommunen ska upphöra att använda det för att marknadsföra närhetslivet i kommunen och anser att stålbolaget tidplan sätter kniven mot strupen på kommunen.

Emma Andersson tycker inte, att det går att lita på kommunens översiktsplan, där det bara framgår att man kanske skulle dra en ny väg, men hon trodde aldrig att det även skulle bli järnvägsspår för tung trafik.

– Möjligheten vi har nu är att överklaga och peka på den olägenhet det här kommer att innebära för människor i Södra Svartbyn. När det är tvistelösning och överklagande av detaljplaner tittar ofta domstolen på översiktsplanerna, säger hon och ifrågasätter den demokratiska processen.

Tobias Nilsson påpekar, att det finns en funktionsbeskrivning på en järnväg tvärs igenom Gruvberget. Där vill han även att vägen dras där. Då hamnar infrastrukturkorridoren där befintlig väg går upp till Gruvbergsbacken.

– Att göra järnvägsplaner tar lång tid och det finns en anledning till det. Det beror på att man utreder olika alternativ och var det är mest lämpligt att bygga, säger Emma Andersson.

Trafikkorridor

Vägen går in från 97:an där Torpgärdsleden möter Gamla Lulevägen, dras bakom villorna, förbi Gruvbergets fot och bakom Skogskyrkogården.

Tågen från Luleå och Boden kommer via växelspår köra in på nya järnvägen. Från Boden kommer avväxlingen ske bakom Gideons linda, under den nya vägen och ansluter till det nya spåret, som viker av från Luleåhållet.

Det ska byggas gång- och cykelväg under vägen och över järnvägen in till Gruvbergets friluftsområde. Även en bro över väg och järnväg in till området.

Karta: Gruvbergsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!