– Vi står inför utmaningar kommande år med anledning av dels den pandemi som pågår just nu och den påverkan det medför på kollektivtrafiken framöver.
– Norrbotten är även i startgroparna med en översyn av kollektivtrafikkartan i länet där ambitionen är att skapa och implementera en attraktiv, effektiv och sammanhållen kollektivtrafik i Norrbotten kommande år, där starten av persontrafik på Haparandabanan är aktuell redan 2021, säger Mats Aspemo, vd för Regionala Kollektivtrafikmyndigheten (RKM).
Därför har Regionala Kollektivtrafikmyndigheten i Norrbottens direktion den 15 december avbrutit de pågående upphandlingarna av stomlinjer i Norrbotten. Beslutet avser linjerna 21, 23, 28-30, 44, 53, 54. De aktuella linjerna är Bodenlinjerna till Luleå som 21,23-28-30, Jokkmokkslinjen 44 och Pajala-Kirunalinjerna 53,54.I början av 2021 kommer man istället att gå ut med nytt upphandlingsmaterial.
Direktionen har också senaste dagarna informerat trafikbolagen som lämnat in anbud.
– Visst det kan kännas jobbigt för trafikbolagen, men de får komma igen med anbudshandlingar igen nästa år. Bolagen verkar ändå förstå beslutet och något måste göra vad gäller effektiviseringen av busstrafiken sett från det ekonomiska läget, säger Aspemo.
Varför så sent beslut?
– Ja, vi måste också invänta politiken i frågan, säger Aspemo.