Tekniska förvaltningen begär utvidgad budgetram på grund av olika omständigheter som rör kollektivtrafiken.
¤¤ Linjerna 265-266 Harads-Bodträskfors-Södra Bredåker-Boden och Harads-Norra Bredåker-Boden.
Här hade tekniska förvaltningen tidigare föreslagit att linjerna skulle läggas ner på grund av den dåliga ekonomin. Alternativet var mer pengar till förvaltningen. Kommunstyrelsen beslöt dock efter de reaktioner som blev på nedläggningsförslaget att linjerna skulle få vara kvar. Inget beslut togs dock om finansieringen.
Tekniska förvaltningen föreslår att 800.000 kronor tillskjuts för 2012 och 1,6 miljoner för 2013-2014.
Bokslut
n¤¤ Underskottstäckning till Länstrafiken Norrbotten för 2010. Den kom inte med i förvaltningens bokslut för 2010 på grund av att Länstrafiken hade sent bokslut. Här begär tekniska 903.000 kronor.
¤¤ Linjen 267, Ljuså-Svartbjörnsbyn-Boden. Behålls linjen i nuvarande form måste 275.000 kronor tillföras 2012 och totalt 550.000 kronor för 2013-2014. Alternativet är nedläggning, enligt förvaltningen.
Löfte
Rasmus Joneland (V), ordförande i tekniska utskottet:
- Vi har blivit lovade av kommunledningen att räkningen från Länstrafiken ska täckas.
Däremot får de andra delarna nog tas via en redan mycket ansträngd teknisk budget.
- För busslinjerna 265-266 var det ett sparkrav som sprack, konstaterar Rasmus Joneland. De linjerna måste tryckas in i sparkravet för tekniska förvaltningen. För Ljusålinjen, nästan bara skolskjuts, måste vi bort från att åtgärder inom exempelvis barn- och utbildningsnämnden belastar oss och tvärtom.
Håkan Zerpe