Bussar måste sänka farten
Projektet längs Norrlandskusten med buss i blåst gav resultat. Branschen inför nu rekommendationer om lägre hastigheter vid hårda vindar.
Känsliga vid blåst
Studien gick ut på att bussarna skulle sänka hastigheten vid hårda vindar. Speciellt har dubbeldäckade bussar visat sig känsliga när hårda vindar träffar bussen i sidan.
Projektet pågick under februari 2005 till och med maj 2006.
- Det har visat goda resultat, säger Tommie Vesterlund, trafiksäkerhetsansvarig på Bussbranschensr riksförbund. Under projekttiden inträffade inga incidenter med de bussar som var involverade i projektet. Däremot inträffade ett antal incidenter med andra bussar i samma geografiska område.
Försökets goda resultat jämte den fina respons som arbetet fick bland resenärer och förare gör att organisationen går ut med nationella rekommendationer gällande hastighetsanpassning vid hård vind.
- Projektet har utvecklat en metod för att stödja förarna när de ska fatta beslut om att anpassa hastigheten. Man har också tagit fram lämpliga rekommendationer kring högsta hastighet kopplat till rådande vindstyrka. Projektets grundidé har dock alltid varit att det fortfarande är föraren som ansvarar för beslutet att sänka hastigheten, framhåller Maria Rydström, trafiksäkerhetsansvarig vid Svenska lokaltrafikföreningen.
Erfarenheter från försöket och de nya rekommendationerna presenteras vid ett seminarium på Persontrafikmässan i Stockholm under fredagen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!